Milieu en natuur in het mbo

Docent en studenten in klaslokaal

Een groen schoolplein, natuureducatie, goede luchtkwaliteit en akoestiek in de klas: het vermindert stress en heeft een positieve invloed op het welbevinden en de concentratie. Op deze pagina lees je hoe aandacht voor milieu en natuur op een blijvende manier kunt implementeren op jouw school.

Waarom werken aan milieu en natuur?

  • Uit onderzoek blijkt dat contact met de natuur zorgt voor meer geluk en minder stress.
  • Vergroening van schoolpleinen kan bijdragen aan het herstel van stress en een beter mentaal welbevinden.
  • Groene schoolpleinen hebben een positieve invloed op het welzijn en de cognitieve prestaties van studenten. Symptomen van ADHD kunnen erdoor afnemen en er wordt minder gepest en ruziegemaakt.
  • Studenten komen in contact met de natuur door bijvoorbeeld te tuinieren. Tuinieren heeft een positief effect op de gezondheid. Het stimuleert de hersenontwikkeling en verbetert het geheugen, het ruimtelijk inzicht, de executieve vaardigheden en de werkhouding.
  • Werken met groente en fruit bevordert gezonde voedselkeuzes.
  • In een beter binnenmilieu hebben studenten minder gezondheidsklachten. Er is minder ziekteverzuim, ook onder docenten. Ook verbeteren het welzijn en de leer- en werkprestaties van studenten en medewerkers.
  • Planten in de klas plaatsen en verzorgen blijkt schoolprestaties te verbeteren en gezondheidsklachten te verminderen. Ook blijkt dat dit het geheugen helpt: leerstof wordt beter onthouden.
  • Door vaker met studenten naar buiten te gaan, leren zij het belang van groen en een gezond milieu begrijpen.
  • Hoe groener de (school)omgeving is, hoe sneller en beter studenten kennis en vaardigheden aanleren rond milieu en natuur.

Aan de slag met milieu en natuur

De Gezonde School-aanpak zorgt voor een blijvend resultaat. Werk aan milieu en natuur op jouw school aan de hand van de vier pijlers: educatie, schoolomgeving, signalering en beleid. 

Educatie

Zorg dat milieu, natuur, duurzaamheid en een gezonde leefomgeving structureel aan bod komen in de lessen en activiteiten. Neem het op in het curriculum en het schoolbeleid. Zorg voor bij- en nascholing voor je medewerkers en betrek ouders en verzorgers; bijvoorbeeld bij de activiteiten of bij het beheer van de moestuin of het groene schoolplein.

Lessen en activiteiten

  • Bomen zuiveren de lucht. De bodem zuivert het water. Milieu en natuur dragen bij aan een gezonde leefomgeving. Wat weten jouw studenten daarover? En hoe kunnen ze zelf bijdragen aan een gezond milieu?
  • Organiseer activiteiten om studenten de natuur te
...

Schoolomgeving

Zorg voor een fris en groen schoolplein dat uitnodigt tot natuurbeleving. Denk aan milieubewustzijn en energiebesparing op school. Zorg voor groen in de klas, goede ventilatie en de juiste temperatuur. Laat studenten, medewerkers en ouders/verzorgers meedenken en zoek samenwerking met ketenpartners in je regio.

Schoolplein

Milieubewustzijn

  • Denk aan milieubewustzijn en energiebesparing op school.
  • Denk ook aan het scheiden van
...

Signaleren

Doe periodieke metingen op temperatuur, CO2 (koolstofdioxide) en luchtvochtigheid. Doe regelmatig een visuele inspectie op veiligheid. Let op signalen van studenten of medewerkers, zoals hoofdpijn, sufheid, concentratieverlies, warmte of afleiding. En kijk naar het (gemotoriseerd) vervoer naar school.

Periodieke metingen

  • Breng mogelijke risico's systematisch in kaart. Zo kun je er op tijd iets aan doen als een risico onaanvaardbaar blijkt.
  • De temperatuur in het schoolgebouw mag tussen de 19 en 24 graden zijn.
  • De CO2 (Koolstofdioxide )-waarde moet in alle lokalen tijdens gebruik lager dan 1000 ppm zijn, waarbij
...

Beleid

Zorg dat aandacht voor natuur en milieu een vaste plek heeft in het schoolbeleid. Stel beleid en regels op en betrek studenten en medewerkers hierbij. Werk samen met ketenpartners in je regio en/of andere scholen. Zorg voor beleid rondom zonbescherming en voor een hitteprotocol. Leg het beheer van het schoolplein vast. Borg taken en verantwoordelijkheden en evalueer je beleid regelmatig.

Visie

  • Welke visie heeft de school op het gebied van milieu en natuur? Wat wil de school uitstralen, naar buiten en naar studenten en medewerkers? En hoe komt dit terug in de lessen? Neem dit op in een schoolbreed beleid en zorg ervoor dat er
...

Inspiratie

Uitvoering van het plan

Hoe zorg je voor een succesvolle implementatie van je plan? Bekijk onze tips.

Uitvoering

Terugblikken en vooruitkijken

Evalueren, successen vieren, de aandacht vasthouden en vooruitkijken. Bekijk onze tips.

Terugblikken en vooruitkijken

Financiële en praktische ondersteuning

Met een stimuleringsregeling kun je praktische en financiële ondersteuning krijgen. Met het ondersteuningsaanbod bijvoorbeeld ontvangt jouw school advies en ondersteuning van de Gezonde School-adviseur en kan jouw school een geldbedrag inzetten voor onder andere de Gezonde School-coördinator, erkende Gezonde School-activiteiten of de aanvraag van een themacertificaat. Ook zijn er stimuleringsregelingen voor specifieke thema's.

Met stimuleringsbijdrage 'Lekker naar buiten' van het programma Jong Leren Eten ontvangt jouw een geldbedrag om studenten meer te leren en activiteiten te laten doen over voedsel, zoals moestuinieren, koken of een excursie of gastles over voeding. Zo leren zij zelf gezonde en duurzame keuzes te maken.

Gezonde School-adviseurs van de GGD komen op veel scholen die werken met de Gezonde School-aanpak. De Gezonde School-adviseur kan ook jouw school begeleiden en adviseren. Doe het niet alleen! Neem contact op met de Gezonde School-adviseur in jouw regio.

Bekijk alle stimuleringsregelingen   Vind een Gezonde School-adviseur in jouw regio

En dan...

Heb je milieu en natuur met succes geïmplementeerd? Gefeliciteerd! Nu is het belangrijk om het thema onder de aandacht te houden en te verstevigen.

Je kunt verdiepen binnen je thema('s). Je kunt ook verbreden naar en verbinden met andere thema's. 

De gouden stap

undefined

Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met het RIVM, SME, GGD IJsselland, IVN en Ruimte-OK.

Op deze pagina:

Deel deze pagina op