In het primair onderwijs kun je aan de slag met verschillende gezondheidsthema’s. Bij ieder thema werk je steeds volgens hetzelfde stappenplan. Binnen dat stappenplan geef je een thema-specifieke invulling aan de pijlers educatie, schoolomgeving, signalering en beleid.

Welbevinden

In een veilig schoolklimaat heerst een fijnere sfeer, komen leerlingen beter tot leren en is er minder stress en verzuim.  Welbevinden wordt vaak gezien als de basis van alle thema's.

Aan de slag met Welbevinden

Bewegen en sport

Uit onderzoek blijkt telkens weer dat leerlingen te weinig bewegen. Een gezonde geest leeft in een gezond lichaam. Werken aan bewegen en sport in het onderwijs loont!

Aan de slag met Bewegen en sport🗹 Wat doet jouw school al? Doe de themascan.

Voeding

Ongezonde eetgewoonten kunnen leiden tot mentale en fysieke problemen. Aandacht voor gezonde voeding helpt leerlingen lekkerder in hun vel te zitten en beter te kunnen leren.

Aan de slag met Voeding🗹 Wat doet jouw school al? Doe de themascan.

Relaties en seksualiteit

Voor een veilig schoolklimaat en een gezonde ontwikkeling van alle leerlingen is het belangrijk om aandacht te besteden aan relationele en seksuele vorming.

Aan de slag: Relaties en seksualiteit🗹 Wat doet jouw school al? Doe de themascan.

Milieu en natuur

Een groen schoolplein, natuureducatie, goede luchtkwaliteit en akoestiek in de klas: het vermindert stress en heeft een positieve invloed op welbevinden en concentratie.

Aan de slag met Milieu en natuur

Roken en alcohol

Het gebruik van tabak en alcohol schaadt het jonge brein. Help de gezonde ontwikkeling van leerlingen door roken en het drinken van alcohol te ontmoedigen.

Aan de slag met Roken en alcohol🗹 Wat doet jouw school al? Doe de themascan.

Mediawijsheid

Bij een gezonde ontwikkeling hoort gezond gebruik van media en positief online gedrag. Denk bijvoorbeeld aan social media, gaming, privacy en online pesten.

Naar Mediawijsheid🗹 Wat doet jouw school al? Doe de themascan.

Slaap

Een goede nachtrust is essentieel voor gezonde hersenen. Voor de ontwikkeling van leerlingen is het belangrijk om aandacht te besteden aan slaap.

Aan de slag met Slaap

Gehoor

Slechter horen, oorsuizen (tinnitus): gehoorschade kan de leerprestaties negatief beïnvloeden en grote impact hebben op het leven. Gehoorschadepreventie loont!

Aan de slag met Gehoor

Hygiëne

Een goede hygiëne voorkomt verspreiding van ziekteverwekkers en helpt leerlingen en medewerkers gezond en fit te houden en ziekteverzuim te voorkomen.

Aan de slag: Hygiëne

🗹 Wat doet jouw school al? Doe de themascan.

Keuzestress? Niet nodig! Zo kies je het thema dat bij jouw school past.

Weet je nog niet met welk thema je aan de slag wilt? Start dan gewoon met het stappenplan. Voor de eerste stappen heb je geen themakeuze nodig. Sterker nog, ze helpen je om je keuze te maken. Als je bij stap 3 bent, ben je klaar om je thema te kiezen.

Start met het stappenplan