- 14 procent van de leerlingen tussen de 9 en 11 jaar heeft al beginnende gehoorschade. Gehoorschade door hard geluid is niet te genezen.
- Leerlingen worden zich bewuster van het belang van een gezond gehoor en wat ze kunnen doen om hun gehoor gezond te houden. Dat helpt hen om de kans op blijvende gehoorschade, zoals oorsuizen (tinnitus) en gehoorverlies, te verkleinen of erger te voorkomen.
- Door in de schoolomgeving het geluidsniveau in de gaten te houden, bijvoorbeeld tijdens praktijklessen of schoolevenementen, is de kans kleiner dat leerlingen langdurig hard geluid horen. Langdurige blootstelling aan hard geluid kan blijvende schade aan het gehoor veroorzaken.
- Medewerkers gaan bewuster om met het gehoor van leerlingen en van henzelf. Zo zijn ze alerter op beginnende gehoorschade en risicogedrag voor gehoorschade, zoals veelvuldig muziek luisteren via een koptelefoon. Hierdoor kunnen leerkrachten op tijd reageren, bijvoorbeeld door stiltemomenten in te lassen.
- Als ouders en verzorgers weten welk gedrag het risico op gehoorschade vergroot, kunnen ze hun kind beter helpen om het gehoor op lange termijn gezond te houden.
Wat doet jouw school allemaal al?
Heb je de beginsituatie goed in kaart? Denk aan je visie, vertrekpunt en kansen. Met de themascan kun je afvinken wat je al op orde hebt.