Gehoor in het primair onderwijs

Gehoor Primair onderwijs

Gehoorschade kan de leerprestaties van leerlingen negatief beïnvloeden en daarmee grote impact hebben op hun verdere leven. Toch hebben veel leerlingen het volume van een computer of smartphone vaak onbewust te hard staan. Of lopen ze op andere manieren risico op gehoorschade. Op deze pagina lees je hoe je gehoor op een blijvende manier kunt implementeren.

Waarom werken aan gehoor?

  • 14 procent van de leerlingen tussen de 9 en 11 jaar heeft al beginnende gehoorschade. Gehoorschade door hard geluid is niet te genezen.
  • Leerlingen worden zich bewuster van het belang van een gezond gehoor en wat ze kunnen doen om hun gehoor gezond te houden. Dat helpt hen om de kans op blijvende gehoorschade, zoals oorsuizen (tinnitus) en gehoorverlies, te verkleinen of erger te voorkomen. 
  • Door in de schoolomgeving het geluidsniveau in de gaten te houden, bijvoorbeeld tijdens praktijklessen of schoolevenementen, is de kans kleiner dat leerlingen langdurig hard geluid horen. Langdurige blootstelling aan hard geluid kan blijvende schade aan het gehoor veroorzaken.
  • Medewerkers gaan bewuster om met het gehoor van leerlingen en van henzelf. Zo zijn ze alerter op beginnende gehoorschade en risicogedrag voor gehoorschade, zoals veelvuldig muziek luisteren via een koptelefoon. Hierdoor kunnen leerkrachten op tijd reageren, bijvoorbeeld door stiltemomenten in te lassen.
  • Als ouders en verzorgers weten welk gedrag het risico op gehoorschade vergroot, kunnen ze hun kind beter helpen om het gehoor op lange termijn gezond te houden. 

Aan de slag met Gehoor

De Gezonde School-aanpak zorgt voor een blijvend resultaat. Werk aan gehoor op jouw school aan de hand van de vier pijlers: Educatie, Schoolomgeving, Signaleren en Beleid. 

Educatie

Weten jouw leerlingen wat veilig is voor hun gehoor? Besteed in de lessen structurele aandacht aan gehoor en het voorkomen van gehoorschade. Neem het op in het curriculum en het schoolbeleid. Informeer ouders en verzorgers over het lesprogramma.

Lessen en activiteiten

  • Maak gebruik van een Gezonde School-activiteit in je lesprogramma. Bijvoorbeeld de HoorToren.
  • Werk bij voorkeur met een doorlopende leerlijn, zodat er tijdens er structureel aandacht is voor
...

Schoolomgeving

Maak de schoolomgeving gehoorvriendelijk. Tref maatregelen bij hoge geluidsniveaus en reguleer veilige geluidsniveaus op school. Zorg dat leerlingen en medewerkers weten hoe ze hun gehoor gezond houden. Stimuleer medewerkers om het goede voorbeeld te geven.

Maatregelen 

  • Neem maatregelen bij hard geluid. Vanaf 80 dB kan geluid schadelijk zijn voor het gehoor. Boven dit geluidsniveau zijn geluidsniveau er maatregelen nodig. Denk aan:
    • het aanbieden van gehoorbescherming, bijvoorbeeld tijdens sportweken, kamp, feestdagen of musicaluitvoeringen
    • het verbeteren van de akoestiek in gymzalen en praktijklokalen om de
    ...

Signaleren

Zorg dat je in de gaten houdt hoe het gaat met het gehoor van leerlingen. Doe periodiek onderzoek bij leerlingen en let op risicogedrag. Zorg dat leerkrachten op signalen reageren. 

Periodiek onderzoek

  • Doe periodiek onderzoek bij leerlingen. Zo krijg je inzicht in de gezondheid van hun gehoor. Laat leerlingen jaarlijks een hoortest afnemen, via of in samenwerking met de GGD. Een hoortest voor jonge leerlingen (t/m 12 jaar) kun je vinden op Kinderhoortest.nl.

Informeren

  • Organiseer een informatiebijeenkomst voor
...

Beleid

Zorg dat alle afspraken en maatregelen rondom gehoor een vaste plek hebben in het schoolbeleid. School- en gedragsregels kunnen helpen bij het voorkomen en terugdringen van gehoorproblemen. Stel richtlijnen op met leerlingen, ouders, verzorgers en medewerkers.

Beleid

  • Stel beleid op. Denk aan het vastleggen van:  
    • het maximale geluidsniveau bij schoolfeesten en andere activiteiten. Voor leerlingen t/m 13 jaar is maximaal 91 dB aan te raden.
    • het beschikbaar stellen van oordoppen voor leerlingen en medewerkers, vooral tijdens feesten, evenementen en aan gymleraren. Deze oordoppen moeten een minimale
    ...

Inspiratie

Uitvoering van het plan

Hoe zorg je voor een succesvolle implementatie van je plan? Bekijk onze tips.

Uitvoering

Terugblikken en vooruitkijken

Evalueren, successen vieren, de aandacht vasthouden en vooruitkijken. Bekijk onze tips.

Terugblikken en vooruitkijken

Financiële en praktische ondersteuning

Met stimuleringsregelingen kun je praktische en financiële ondersteuning krijgen. Daar hoort advies van een Gezonde School-adviseur bij, naast geld die de school kan inzetten voor bijvoorbeeld de Gezonde School-coördinator, Gezonde School-activiteiten of de aanvraag van een themacertificaat.

Gezonde School-adviseurs komen op veel scholen die werken met de Gezonde School-aanpak. De Gezonde School-adviseur kan ook jouw school begeleiden en adviseren, ook als jouw school geen gebruikmaakt van een stimuleringsregeling.

Bekijk alle stimuleringsregelingen   Vind een Gezonde School-adviseur in jouw regio

En dan...

Heb je gehoor met succes geïmplementeerd? Gefeliciteerd! Nu is het belangrijk om het thema onder de aandacht te houden en te verstevigen.

Je kunt verdiepen binnen je thema('s). Je kunt ook verbreden naar en verbinden met andere thema's. 

De gouden stap

undefined

Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met VeiligheidNL. 

Op deze pagina:

Deel deze pagina op