Bewegen en sport in het mbo

Jongeren rennen op sportveld

Het is belangrijk dat studenten een actieve leefstijl ontwikkelen, zodat ze nu en later voldoende bewegen. Op deze pagina lees je hoe je bewegen en sport op een blijvende manier kunt implementeren en hoe je een themacertificaat kunt behalen, zodat jouw school zich Gezonde School mag noemen.

Waarom werken aan bewegen en sport?

  • Bewegen is goed voor het psychosociaal welbevinden. Zo kan beweging en sporten zorgen voor plezier en draagt het bij aan de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden, zoals samenwerken, omgaan met tegenslagen en weerbaarheid. 
  • Door meer te bewegen ontwikkelen studenten een gezondere leefstijl.  
  • Meer bewegen op school verbetert de aandacht en schoolprestaties van studenten.
  • Het vergroot de kans dat studenten tijdens hun werkende leven voldoende bewegen en vitaal blijven. 
  • Ook leren ze wat wel en niet goed is voor hun gezondheid en vitaliteit.
  • Fitte studenten lopen minder risico op overgewicht. 
  • Studenten met een gezond gewicht zitten lekkerder in hun vel en verzuimen minder dan studenten met overgewicht.
  • Veel studenten zitten in een levensfase waarin ze minder gemotiveerd zijn om te bewegen.
  • Sport en bewegen dragen bij aan het voorkomen van voortijdig schoolverlaten.

Aan de slag met bewegen en sport

De Gezonde School-aanpak zorgt voor een blijvend resultaat. Werk aan bewegen en sport op jouw school aan de hand van de vier pijlers: educatie, schoolomgeving, signalering en beleid. 

Educatie

Zorg dat bewegen en sport structureel aan bod komt in de lessen en activiteiten. Laat onderwijsactiviteiten rond bewegen en sport minimaal 5% van de jaarlijkse minimale onderwijstijd bij eerste- en tweedejaars BOL-studenten aan bod komen. Neem het op in het curriculum en werk met een doorlopende leerlijn.

Gezonde School-activiteiten

  • Zorg voor structurele lessen sport en bewegen, zodat studenten hun kwaliteiten en voorkeuren kunnen verkennen en (her)ontdekken. 
  • Zorg voor een gevarieerd aanbod in beweeg- en sportactiviteiten. Ook kunnen beroepsgerichte aspecten tijdens de lessen aandacht krijgen.
  • Zet een
...

Schoolomgeving

Maak van school een beweegvriendelijke omgeving. Als de school en omgeving uitnodigen tot bewegen, zullen studenten dat ook eerder gaan doen. Maak gebruik van omliggende sportvelden en denk vervoer naar school. Geef extra aandacht aan studenten die dat nodig hebben. Stimuleer medewerkers om het goede voorbeeld te geven en denk bij voor sport- en beweegactiviteiten ook aan medewerkers.

Beweegvriendelijke omgeving

  • Kijk creatief naar de beweegmogelijkheden in de omgeving bij de invulling van de lessen bewegen en sport.
  • Maak waar het kan gebruik van omliggende sportvelden.
  • Denk aan voldoende fietsenrekken en
...

Signalering

Zorg dat je in beeld hebt hoe het gaat met het bewegen en sporten van studenten, en welke studenten extra aandacht nodig hebben op dit gebied. Doe regelmatig onderzoek. Zorg dat signalen opgepakt worden en dat helder is wie wat doet. Leg afspraken vast in een zorgprotocol en zorg voor goede verwijzing. Bespreek signalen met het zorgteam en help studenten bij vragen over bewegen.

Weten

  • Weet je welke studenten extra aandacht nodig hebben op het gebied van bewegen en sport? Denk aan studenten die motorisch zwak of inactief zijn. En aan zeer talentvolle studenten; ook zij hebben aandacht nodig.
  • Ontstaan er problemen of
...

Beleid

Veranker de aandacht voor bewegen en sport om écht een duurzame en actieve leefstijl bij studenten te realiseren. Stel een beweeg- en sportbeleid op. Zorg voor bevoegde docenten Lichamelijke Opvoeding. Informeer studenten, medewerkers, ouders en verzorgers regelmatig. En borg taken en verantwoordelijkheden.

Beleid

  • Stel een beweeg- en sportbeleid op. Welke visie heeft de school op bewegen en sport? Is er een medewerker die verantwoordelijk is voor de verankering van bewegen en sport? Een sport- en beweegbeleid vraagt ook om heldere keuzes van het management.     Wat doet de school om beweging en deelname aan
...

Inspiratie

Uitvoering van het plan

Hoe zorg je voor een succesvolle implementatie van je plan? Bekijk onze tips.

Uitvoering

Terugblikken en vooruitkijken

Evalueren, successen vieren, de aandacht vasthouden en vooruitkijken. Bekijk onze tips.

Terugblikken en vooruitkijken

Financiële en praktische ondersteuning

Met een stimuleringsregeling kun je praktische en financiële ondersteuning krijgen. Met het ondersteuningsaanbod bijvoorbeeld ontvangt jouw school advies en ondersteuning van de Gezonde School-adviseur en kan jouw school een geldbedrag inzetten voor onder andere de Gezonde School-coördinator, erkende Gezonde School-activiteiten of de aanvraag van een themacertificaat. Ook zijn er stimuleringsregelingen voor specifieke thema's.

Gezonde School-adviseurs van de GGD komen op veel scholen die werken met de Gezonde School-aanpak. De Gezonde School-adviseur kan ook jouw school begeleiden en adviseren. Doe het niet alleen! Neem contact op met de Gezonde School-adviseur in jouw regio.

Bekijk alle stimuleringsregelingen   Vind een Gezonde School-adviseur in jouw regio

Themacertificaat Bewegen en sport

Wil je laten zien dat jouw school op een goede manier werkt aan bewegen en sport? Vraag dan het themacertificaat Bewegen en sport aan.

Bekijk alle criteria   Vraag het themacertificaat aan

Heeft jouw school minimaal één themacertificaat behaald? Dan mag jouw school zich een Gezonde School noemen. Lees meer over het vignet Gezonde School en het aanvraagproces.

En dan...

Heb je bewegen en sport met succes geïmplementeerd? Gefeliciteerd!

Nu is het belangrijk om het thema onder de aandacht te houden en te verstevigen. Lees onze tips. Of lees het praktijkverhaal van het Deltion College.

Je kunt verdiepen binnen je thema('s). Je kunt ook verbreden naar en verbinden met andere thema's.

De gouden stap

Op deze pagina:

Deel deze pagina op