- Bewegen en sporten verbetert de gezondheid, motoriek en welbevinden van leerlingen en draagt bij aan hun sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling.
- Leerlingen zitten gemiddeld 9,7 uur per dag! Slechts 33% van de 12 t/m 17-jarigen haalt de beweegrichtlijnen.
- Meer bewegen op school verbetert de aandacht en schoolprestaties van leerlingen.
- Voldoende bewegen en een goede motorische vaardigheid zorgen dat jongeren nu, maar ook op latere leeftijd, lichamelijk actiever en fitter zijn en dus een actieve en gezondere leefstijl hebben.
- Door leerlingen bewust te maken van hun eigen mogelijkheden en voorkeuren op het gebied van bewegen en sport, is de kans groter dat ze de rest van hun leven met plezier zullen blijven bewegen.
- Fitte leerlingen lopen minder risico op overgewicht. Leerlingen met een gezond gewicht zitten lekkerder in hun vel en verzuimen minder dan leerlingen met overgewicht.
- Samen sporten en bewegen, matig intensieve fysieke activiteit en het ervaren van succes hebben een sterk positief verband met mentaal welbevinden.
- Daarnaast draagt het bij aan de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden, zoals samenwerken, omgaan met tegenslagen en weerbaarheid.
- Bovendien heeft bewegen een positief effect op belangrijke hersenactiviteiten die je gebruikt bij het leren.
- Sportieve activiteiten vergroten de betrokkenheid van leerlingen bij de school (Collard et al., 2014).
Wat doet jouw school allemaal al?
Heb je de beginsituatie goed in kaart? Denk aan je ambitie, vertrekpunt en kansen. Met de themascan kun je afvinken wat je al op orde hebt.