Neem dit in het plan op: beginsituatie, thema en doelen, activiteiten, planning, taakverdeling en begroting.
- De beginsituatie: Beschrijf kort de beginsituatie. Hiervoor gebruik je de informatie die je hebt verzameld in stap 1 van het stappenplan voor voortgezet onderwijs. Denk hierbij aan jullie ambities, het vertrekpunt en de kansen voor het werken met de Gezonde School-aanpak.
- Thema en doelen: Beschrijf met welk thema jouw school aan de slag gaat en noem de doelen. Beschrijf ook hoe jullie gaan evalueren. Hoe kom je erachter of jullie aanpak het gewenste resultaat oplevert? Meer informatie vind je in stap 6 van het stappenplan voor voortgezet onderwijs.
- Activiteiten: Beschrijf welke (Gezonde School-)activiteiten passen om de doelstellingen van jouw school te behalen. Een themascan kan je helpen hier inzicht in te krijgen. Zorg dat aan alle vier de pijlers is gedacht. Houd ook rekening met het beschikbare budget, het regionale aanbod en de beschikbare tijd en kennis van medewerkers. Naast het inzetten van Gezonde School-activiteiten voor het voortgezet onderwijs is het belangrijk om ook aanvullende acties en initiatieven in te zetten om door het jaar heen aan het thema te werken. Denk hierbij aan een themaweek of -dag, zoals een jaarlijkse sportdag. Betrek ook de leerlingen zelf. Zij kunnen bijvoorbeeld een programma bedenken over het thema Relaties en seksualiteit voor de Week van de Liefde.
- Planning: Beschrijf wanneer in het jaar jullie welke activiteit willen uitvoeren. Noem in de planning ook momenten waarop je over (tussentijdse) resultaten communiceert naar leerlingen, ouders en verzorgers, medewerkers en de schoolleiding.
- Taakverdeling: Beschrijf voor elke activiteit wie wat doet. Zo weet je wie aan zet is, en wie je bij het behalen van het resultaat een welverdiend compliment kunt geven.
- Begroting: Beschrijf de kosten van alle activiteiten en hoe je dit financiert. Denk hierbij aan het gebruik van financiële stimulansen. Zo kun je bij Gezonde School verschillende stimuleringsregelingen aanvragen.