Met een minister in gesprek over genderdiversiteit, sexting en grensoverschrijdend gedrag? De havo Hoger algemeen voortgezet onderwijs (Hoger algemeen voortgezet onderwijs) 3-leerlingen van het Revius Lyceum in Doorn durfden het aan en gingen op Valentijnsdag in gesprek over relaties en seksualiteit met Dennis Wiersma, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs.

Minister Wiersma bezocht de school vanwege de Week van de Liefde, die plaatsvindt van 13 tot en met 17 februari. Scholen in het voortgezet onderwijs en mbo middelbaar beroepsonderwijs (middelbaar beroepsonderwijs) kunnen meedoen aan de week. Het doel van de Week van de Liefde is om scholen kennis te laten maken met het thema Relaties en seksualiteit. Het is een goede en leuke manier om schoolbreed aandacht te geven aan relationele en seksuele vorming.

Ook op jouw school aandacht voor relaties en seksualiteit?

Vraag de stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit aan! Dat kan van 6 maart t/m 17 april via Mijngezondeschool.nl. De stimuleringsregeling is er voor scholen in het primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo middelbaar beroepsonderwijs (middelbaar beroepsonderwijs).

Leerlingen blij met aandacht voor relaties en seksualiteit

Leerlingen in het voorgezet onderwijs ontdekken van alles rond relaties en seksualiteit. Door op tijd te starten en structureel aandacht te geven aan seksuele en relationele vorming, raken leerlingen vertrouwd met het thema en durven ze eerder vragen te stellen over onderwerpen zoals seksuele en genderdiversiteit, wensen en grenzen. Zo ook vandaag!

Samen met Karin Kalsbeek, Gezonde School-coördinator van het Revius Lyceum, ging de minister het gesprek aan met een havo Hoger algemeen voortgezet onderwijs (Hoger algemeen voortgezet onderwijs) 3-klas over diverse onderwerpen. Wat doe je als iemand je op een vervelende manier aanspreekt? Heb je zelf weleens iets gezegd of gedaan waarvan je later begreep dat het niet gepast of gewenst was, en wat deed je toen? Heeft de lesstof je gesterkt om hierover te praten met je vrienden?

Dat praten erover niet zo makkelijk is en het juist heel goed is om daar meer over te leren op school, merkten de minister en de leerlingen ook in dit gesprek aan den lijve. De leerlingen waren dan ook heel blij dat het op hun school zo goed wordt aangepakt en er in de gehele school aandacht voor relaties en seksualiteit.

Themacertificaat Relaties en seksualiteit

Werken met de Gezonde School-aanpak aan het thema Relaties en seksualiteit werpt op deze school al duidelijk zijn vruchten af. Nadat het Revius Lyceum eerder al het themacertificaat Roken, alcohol- en drugspreventie behaalde, mocht de school daar afgelopen zomer ook het themacertificaat voor Relaties en seksualiteit aan toevoegen. Een mijlpaal die gemarkeerd mag worden en dat gebeurde dan ook tijdens dit bezoek. Uit handen van minister Wiersma ontving Karin Kalsbeek de nieuw vormgegeven plaquette van Gezonde School!

Volgende stappen

Karin is trots op wat de school al bereikt heeft, maar haar werk is nog zeker niet klaar. “Het is een mooi resultaat, maar we hebben nog stappen te zetten op dit thema. We doen nu veel voor en met de leerlingen, maar het is ook goed om dit thema meer onder de aandacht te brengen bij onze docenten. Zodat zij ook de kennis en tools hebben om het met leerlingen over alle aspecten van gezonde relaties en seksualiteit te hebben. Samen met de Gezonde School-adviseur en GGD Gemeentelijke gezondheidsdienst (Gemeentelijke gezondheidsdienst) gaan we hier komend jaar volop aan verder werken.”

De rol van Gezonde School

Gezonde School maakt samen met onderwijsprofessionals een gezonde leefstijl voor leerlingen vanzelfsprekend. Relaties en seksualiteit is één van de gezondheidsthema’s van Gezonde School. Rutgers en Soa Aids Nederland zijn kennispartners voor dit gezondheidsthema. Scholen kunnen met de stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit (extra) aandacht besteden aan het thema.

De stimuleringsregeling is voortgekomen uit het regeerakkoord om, naast andere maatregelen, seksuele gezondheid te bevorderen en onbedoelde zwangerschappen, seksuele grensoverschrijding en soa Seksueel overdraagbare aandoeningen (Seksueel overdraagbare aandoeningen)’s te voorkomen. De stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit is erop gericht om scholen die aandacht willen besteden aan het thema Relaties en seksualiteit te stimuleren en ondersteunen.

Aanvragen stimuleringsregeling

Wil jouw school ook structureel werken aan Relaties en seksualiteit? Vraag dan de stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit aan! Van 6 maart t/m 17 april kunnen scholen weer hun belangstelling registreren voor een of meer van de stimuleringsregelingen. De stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit is er voor scholen in het primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo middelbaar beroepsonderwijs (middelbaar beroepsonderwijs).

Conferentie Relaties en seksualiteit, de gewoonste zaak op school

Wil jij gesprekken over relaties en seksualiteit gewoon maken? En ben je Gezonde School-coördinator? Meld je dan aan voor de conferentie Relaties en seksualiteit, de gewoonste zaak op school. Je kunt er inspiratie opdoen, workshops volgen en de activiteitenmarkt bezoeken.

Meld je aan voor de conferentie Relaties en seksualiteit