Van 13 tot en met 17 februari 2023, de week van Valentijnsdag, vindt de Week van de Liefde plaats. Scholen in het voortgezet onderwijs, inclusief praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en mbo middelbaar beroepsonderwijs (middelbaar beroepsonderwijs) kunnen meedoen aan de week. Zo maken ze kennis met het thema Relaties en seksualiteit of verdiepen ze zich hier verder in.

Week van de Liefde 2023: Zijn wie je bent

Het thema van de Week van de Liefde is dit jaar: Zijn wie je bent. Iedereen is anders. Mensen verschillen niet alleen in uiterlijk en achtergrond, maar ook in op wie ze vallen, hoe ze zich identificeren en wat ze wel en niet fijn vinden om te doen in bed. Hierop kunnen docenten inspelen tijdens de lessen. De Week van de Liefde geeft docenten hiervoor handvatten.

Aanmelden voor de Week van de Liefde

Wat gebeurt er tijdens de Week van de Liefde?

Het doel van de Week van de Liefde is om het belang van structurele aandacht voor seksuele vorming in het onderwijs onder de aandacht te brengen. Daarom geven docenten door het hele land lessen over relaties en seksualiteit. Ook kunnen docenten gratis trainingen of workshops volgen om bepaalde onderwerpen te kunnen bespreken in de klas. De bedoeling is om met de Week van de Liefde een stap te maken naar structurele aandacht voor relaties en seksualiteit op school.

Wie wil, kan zich aanmelden voor de Week van de Liefde. Wie zich vóór februari aanmeldt, ontvangt een gratis pakket met condooms, lesinstructie en posters.

Over de Week van de Liefde

De Week van de Liefde wordt elk jaar georganiseerd door Rutgers en Soa Aids Nederland. Zij zijn ook kennispartners van Gezonde School voor het thema Relaties en seksualiteit.