“Het is geweldig dat scholen via het Nationaal Programma Onderwijs budget krijgen om de gevolgen van de coronacrisis voor leerlingen en studenten op te vangen”, zegt Iris Kummeling, programmamanager Gezonde School. “Wanneer scholen de keuze maken om in te zetten op interventies die gericht zijn op het welbevinden van de leerlingen en studenten, adviseren wij scholen om dit te doen middels de Gezonde School-aanpak. Met onze integrale aanpak maken we het voor scholen namelijk makkelijker om structureel aan de slag te gaan en hun inspanningen te verduurzamen. Op die manier is er aandacht voor het welbevinden van huidige én toekomstige leerlingen en studenten!’’

Gezonde School-aanpak

“Er zijn 1001 dingen die je als school kunt doen om te werken aan welbevinden”, zegt Vivian Kruitwagen, projectleider Gezonde School-aanpak. “Onze aanpak sluit aan bij wat een school al doet en bouwt hierop voort. Via een gemakkelijk stappenplan maak je van de losse activiteiten één geheel. Hoe? Je geeft aandacht aan gezonde leefstijl tijdens de lessen, je stimuleert gezond gedrag in de schoolomgeving en je zorgt dat je gezondheids- of leefstijlproblemen signaleert. Dit alles leg je vast in het schoolbeleid. Zo is het voor iedereen duidelijk hoe je structureel werk maakt van een gezonde leefstijl! Het mooie is dat je het niet alleen hoeft te doen en het dus relatief weinig tijd kost. Een ervaren Gezonde School-adviseur kan je namelijk helpen bij alle stappen.”

Erkende interventies

Onderdeel van werken via de Gezonde School-aanpak zijn de Gezonde School-activiteiten. Dit zijn ‘erkende interventies’; activiteiten of lespakketten waarvan de kwaliteit, uitvoerbaarheid en effectiviteit is vastgesteld. “Dat is belangrijk, omdat je als school in een blijvende verandering wil investeren, zegt Vivian, “Per onderwijssector zijn er talloze interventies waar je uit kunt kiezen. Er is er dus altijd wel een die past bij de situatie van jouw school.” Wie Gezonde School-activiteiten zoekt, kan terecht op Gezondeschool.nl.

Tips en advies

“Al 1 op de 5 scholen werkt met de Gezonde School-aanpak. Ruim 550 scholen hebben via de Gezonde School-aanpak gewerkt aan het thema Welbevinden”, zegt Iris Kummeling trots. “Er is dus altijd wel een school bij jou in de buurt die je om tips of advies kunt vragen. En natuurlijk kunnen scholen via onze website contact opnemen met een Gezonde School-adviseur van de GGD Gemeentelijke gezondheidsdienst (Gemeentelijke gezondheidsdienst).”

Wil je een passende erkende interventie vinden? Bekijk dan de Gezonde School-activiteiten voor het posovo of mbo.

Deze scholen gingen je voor

“Welbevinden stond op lang niet alle scholen op de kaart. Gezondheid was simpelweg nooit echt core business voor scholen. Maar corona heeft welbevinden op ieders agenda gezet”, vertelt Marieke te Plate, Gezonde School-adviseur. Zij vindt dat het nu hét moment is om met Gezonde School aan de slag te gaan. Lees het interview met Marieke.

Laurentius Praktijkschool

Voor de Laurentius Praktijkschool is groepsvorming aan het begin van het school belangrijk voor het welbevinden van leerlingen. Met een introductieweek aan het begin van het schooljaar voor álle leerjaren maken leerlingen een vliegende start, vertelt Sylvia Dijkshoorn van de Laurentius Praktijkschool. Lees het interview met Sylvia.

Stanislascollege

Werken met de Gezonde School-aanpak betekent op verschillende fronten aan de slag gaan. Zo ook voor het Stanislascollege in Delft. De school maakt flink werk van het thema Welbevinden met aandacht voor pestgedrag, docenten die letten op signalen van leerlingen, speciale coaches voor individuele begeleiding van leerlingen en verbetering van de schoolomgeving. Wat vinden Wassim (16), Jayden (14) en Elise (16) hiervan? Bekijk de documentaire.

De Hasselbraam

Bij openbare basisschool De Hasselbraam in Heerhugowaard zit Gezonde School in het DNA van de school, vertelt directeur Janette Kuipers. “Ik ervaar in vergelijking met vijf jaar terug echt een beter pedagogisch klimaat. En de kinderen ook”. Lees het interview met Janette.