Opstapjes van het Voedingscentrum

Het Voedingscentrum biedt Opstapjes aan: tegeltjes voor v(s)o- en mbo middelbaar beroepsonderwijs (middelbaar beroepsonderwijs)-scholen op hun weg naar een Gezonde Schoolkantine en Schoolkantine Schaal. Hiermee wordt iedere stap in de goede richting gestimuleerd en beloond. Ben je benieuwd hoe jouw school de Opstapjes kan gebruiken? Lees het in dit artikel.

Verdiep je in de Richtlijn Eetomgevingen

We weten inmiddels dat jongeren best willen kiezen voor een gezondere maaltijd, maar dat ze daarbij hulp nodig hebben. Ook op school. Met de Richtlijn Eetomgevingen kan jij jouw leerlingen of studenten goed ondersteunen. Stap-voor-stap zorg je dat jongeren een gezonde en duurzame keuze kunnen maken in de schoolkantine.

Vraag het Opstapjespakket aan

Is jouw school goed bezig op een onderdeel van het thema Voeding, bijvoorbeeld in het stimuleren van water drinken of het geven van lessen over voeding? Vraag dan snel het gratis Opstapjespakket aan bij het Voedingscentrum. In dit pakket zitten een collectiebord en zes Opstapjes (tegeltjes, dus) om op te hangen aan het collectiebord in de school.

Voorbeeld van een Opstapje van het Voedingscentrum

De zes Opstapjes

• Wij hebben de Ambitieverklaring ondertekend en zelf ‘gepubliceerd’;
  • Wij stimuleren water drinken (bijvoorbeeld met een watertappunt);
  • Wij bieden groente en fruit op een aantrekkelijke manier aan;
  • Wij bieden bruine broodjes aan;
  • Bij het aanbieden van eten of drinken bij de kassa, staan daar alleen betere keuzes;
  • Wij vinden lesgeven over voeding belangrijk en besteden jaarlijks aandacht aan voedseleducatie op onze school.

Aan de slag met thema Voeding

Calorierijke maaltijden, koek of snoep als tussendoortje: het zijn vaak impulsieve keuzes in een verleidelijke eetomgeving die leiden tot ongezond eetgedrag. Werk aan gezonder eetgedrag in het speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs.

Sta stil bij elke stap die je maakt, klein of groot

Met elke goed initiatief en/of Opstapje dat je ophangt aan het collectiebord, zet je een stap dichterbij een gezonder voedingsaanbod voor jouw leerlingen of studenten op school. Je bent op weg naar Gezonde Schoolkantine (Gezonde School-activiteit voor het speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs) en uiteindelijk kan je zelfs een Schoolkantine Schaal verdienen. Maar realiseer je altijd, voor de weg daar naartoe is tijd nodig, inzet én je mag trots zijn op elk stapje.

Betrek leerlingen of studenten

Maak voor iedereen op school duidelijk dat de school staat voor gezonde voeding. En maak dit op school zichtbaar met een (of meerdere) Opstapje(s) aan het collectiebord. Deel het enthousiasme met jouw leerlingen of studenten en bespreek hoe jullie het volgende stapje kunnen bereiken. Ook ouders en verzorgers zijn geïnteresseerd in deze ontwikkeling op school.

Werk samen met ouders en verzorgers

In het speciaal onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs is het betrekken van ouders en verzorgers soms lastiger, omdat er minder fysieke contactmomenten zijn. Je kan ze bijvoorbeeld informeren via de website, schoolgids of andere (online) kanalen van de school, over het werken met de Opstapjes en het toewerken naar een Gezonde Schoolkantine en/of Schoolkantine Schaal. Vraag hen ook eens of en hoe ze willen meedenken over het thema Voeding en Gezonde School.

Sparren met een expert?

Het Voedingscentrum heeft een team van Adviseurs Eetomgevingen voor je klaar staan die graag adviseren over de Opstapjes, Gezonde Schoolkantine en/of Schoolkantine Schaal. Ze bezoeken regelmatig (online) scholen om ervaringen en kennis te delen. En geven praktische tips zodat scholen direct kunnen starten met een Gezonde Schoolkantine. Ook de Gezonde School-adviseur denkt graag met je mee, bijvoorbeeld over het thema Voeding en werken met de Gezonde School-aanpak.

Over het Voedingscentrum

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met het Voedingscentrum. Het Voedingscentrum biedt wetenschappelijke en onafhankelijke informatie over gezond eten en drinken. Het centrum wil mensen helpen bij het maken van een gezonde, veilige en meer duurzame voedselkeuze. Het Voedingscentrum is kennispartner van Gezonde School en levert expertise voor het werken aan gezonde voeding op school. Het Voedingscentrum beoordeelt ook de aanvragen van scholen die het themacertificaat Voeding van Gezonde School willen behalen.