Vandaag beginnen de scholen in Zuid-Nederland weer! Ook dit schooljaar is de missie van Gezonde School weer 'een gezonde leefstijl in het DNA van elke school', binnen primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Binnen dit programma komen ‘onderwijs’ en ‘gezondheid’ samen. Dit leidt tot meer gezondheidswinst, minder gezondheidsverschillen en betere onderwijsprestaties.

Gezonde School-aanpak

De Gezonde School-aanpak helpt u om structureel aan gezondheid te werken. Dit betekent niet alleen een losse les over Bewegen en sport, maar bijvoorbeeld ook het verankeren van een gezondheidsthema in uw beleid en het aanpassen van de fysieke omgeving, zoals een beweegvriendelijk schoolterrein. U kunt als school werken aan verschillende gezondheidsthema's: Voeding, Bewegen en sport, Roken en alcohol, Welbevinden, Relaties en seksualiteit, Fysieke veiligheid, Mediawijsheid en Milieu en natuur.

Waarom Gezonde School?

Voorkomen is beter dan genezen. Een deel van de gezondheidsproblemen op volwassen leeftijd is al op jonge leeftijd te voorkomen door gezond gedrag te stimuleren. Het meeste effect bereikt u door structureel en integraal aan een gezondheidsthema te werken.

Test hoe gezond uw school is!

Wilt u weten hoe gezond uw school is op dit moment? Doe dan de Hoe gezond is jouw school-test! De test geeft weer in hoeverre u op bepaalde gezondheidsthema's al aan de slag bent en wat u nog meer zou kunnen doen.

Aan de slag

Enthousiast geworden over Gezonde School? Kijk dan op Gezondeschool.nl en ga dit schooljaar nog aan de slag!