Gisteren vond het eerste landelijke congres Gezonde School plaats. Op Landgoed Zonheuvel in Doorn kwamen circa 450 geïnteresseerden uit het vo voortgezet onderwijs (voortgezet onderwijs), po primair onderwijs (primair onderwijs) en mbo middelbaar beroepsonderwijs (middelbaar beroepsonderwijs) bij elkaar om zich te laten inspireren door het programma Gezonde School. Muzikant/cabaretier Timzingt (Tim Van Wijngaarden) bracht het publiek in de stemming met mooie liedjes en rake observaties over Gezonde School. Het plenaire gedeelte bestond uit een inspiratiesessie van filosoof Bart van den Belt en hoogleraar Sociale Geneeskunde Mai Chin A Paw.

Na het plenaire gedeelte schoven de deelnemers aan bij workshops over uiteenlopende onderwerpen. Zo kon men kiezen uit een workshop Vitaal burgerschap in het mbo, een informatiebijeenkomst over de subsidieregeling Jong Leren Eten en een workshop over gameproblematiek en gezond beeldschermgedrag op school. In totaal zijn 33 workshops gegeven. “Zo leuk dit, deze dag en dit programma. Dit voelt als een beloning voor mijn 10 jaar betrokkenheid bij Gezonde School”, aldus een bezoeker van het congres.

Inspiratieprijs Gezonde School 2018 uitgereikt!

Een belangrijk onderdeel van de dag was de uitreiking van de Inspiratieprijs Gezonde School. 22 scholen deden mee aan de verkiezing van de beste Gouden Tip op het gebied van een gezonde leefstijl op school. Iedereen kon van te voren stemmen en dat is ook massaal gedaan! In totaal zijn ruim 3.000 stemmen via Gezondeschool.nl uitgebracht. De drie scholen met de meeste stemmen stapten deze dag het podium op en toonden een speciaal gemaakt filmpje over hun Gouden Tip.

Arianne Westhuis, programmaleider Gezonde School en juryvoorzitter*, maakte vervolgens de winnaar van de Inspiratieprijs Gezonde School bekend. MBO-ambassadeur Sil de Weerd reikte de cheques uit. Het Zone.college uit Almelo met de Gouden Tip ‘Een rookvrije generatie is het werk van allen’ ging naar huis met de cheque van €1000,- om de tip verder te ontwikkelen binnen de school. Ook de tweede en derde plaatsen gingen niet met lege handen naar huis. Het Blariacumcollege uit Venlo met de Gouden Tip: Dynamisch Schoolplein kreeg een cheque overhandigd van € 500,- en Obs jongLeren uit Drunen met de Gouden Tip: ‘JongLeren in de tuin, het hele jaar rond’, ging naar huis met €250,-. We zijn benieuwd hoe zij de Gouden Tips verder gaan brengen!

Meer lezen?

Een sfeerverslag met foto’s van het congres vindt u op de volgende webpagina. Wilt u meer lezen over het congres? Kijk dan naar het programma en lees welke workshops zijn gegeven. Alle 22 inzendingen voor de Inspiratieprijs vind je ook terug op de website van Gezonde School.

*De jury bestaat uit juryvoorzitter Arianne Westhuis (programmaleider Gezonde School) en uit drie leerlingen/studenten, vertegenwoordigers van de verschillende onderwijssectoren.

Uitreiking Inspiratieprijs Gezonde School 2018 (Fotograaf: Miriam van Leeuwen).