De basisschool Olof Palme in Drunen krijgt vandaag de Lentekriebels Award 2018 uitgereikt. Met deze award prijst Rutgers basisscholen waar relationele en seksuele vorming een vast onderdeel is van het schoolcurriculum.

De Drunense basisschool wordt bekroond omdat zij de lessen al jaren op een creatieve en structurele vorm vormgeeft. Zo riepen zij een ‘vraag maar raak-club’ in het leven waarbij leerlingen vragen van andere leerlingen beantwoorden over onder andere relaties en seksualiteit. De jury roemde de basisschool verder omdat ze leerlingen actief betrekt en ervoor zorgt dat leerkrachten inhoudelijk goed op de hoogte zijn van het onderwerp en nieuwe ontwikkelingen.

Schoolbreed op de kaart

De school ontvangt 250 euro om in te zetten voor relationele en seksuele vorming. Het team van basisschool Olof Palme is zeer vereerd met de prijs. “We steken er al jaren veel tijd in om het schoolbreed op de kaart te hebben en te houden, omdat het zo belangrijk is,” zegt coördinator sociale veiligheid Ingeborg Bunnik - van Rooij. “De kinderen vinden het altijd een beetje spannend bij de eerste les van het jaar, maar als ze die les gehad hebben, is het prima. En onze ouderavond werd dit jaar zeer positief ontvangen.”

Eervolle vermeldingen en een aanmoedigingsprijs

Het is de eerste keer dat de Lentekriebels Award wordt uitgereikt. Andere genomineerden voor de award, Kindcentrum ’t Ven in Rosmalen en De St. Jan Baptistschool in Wassenaar, verdienen een eervolle vermelding. Basisschool De Meerpaal in Zoetermeer krijgt de aanmoedigingsprijs, omdat zij als school met een uitdagende leerlingen- en ouderpopulatie werken. De jury was zeer te spreken over de intensieve manier waarop ze de ouders betrekken.

Inspiratie opdoen?

Wilt u inspiratie opdoen hoe u met educatie een belangrijke bijdrage kan leveren aan een gezonde seksuele ontwikkeling van leerlingen? Kijk eens op de pagina Werken aan relaties en seksualiteit op deze website.