Vandaag werd de titel 'Sportiefste VSO-school van Nederland' uitgereikt aan VSO De Twijn uit Zwolle (foto rechts). De titel 'Sportiefste VO-school van Nederland' ging naar het Calandlyceum in Amsterdam (foto links). Beide scholen zijn een Gezonde School.

Iedere twee jaar organiseert de KVLO Koninklijke Vereniging van Leraren Lichamelijke Opvoeding (KVLO) URL: https://www.kvlo.nl/ (Koninklijke Vereniging van Leraren Lichamelijke Opvoeding (KVLO) URL: https://www.kvlo.nl/) samen met NOC*NSF Nederlands Olympisch Comité * Nederlandse Sport Federatie (Nederlands Olympisch Comité * Nederlandse Sport Federatie) de verkiezing ‘Sportiefste VO-school van Nederland’ en de verkiezing ‘Sportiefste VSO-school van Nederland’.
Doel van deze verkiezing is het waarderen van scholen en secties die een buitengewoon goed of innovatief aanbod bewegen en sport hebben voor hun school. In 2020 ging de verkiezing ‘Sportiefste School van Nederland’ niet door vanwege COVID-19,  maar dit jaar had de organisatie maatregelen genomen om dat te voorkomen. Dat resulteerde in een centrale online presentatie vanuit een speciaal daarvoor ingerichte KVLO-studio in Zeist.

Sportiefste VSO-school

VSO De Twijn uit Zwolle mag zich de komende twee jaar de ‘Sportiefste VSO-school van Nederland’ noemen. Voor de tweede keer werden VSO-scholen uit inzendingen vanuit het hele land genomineerd voor de finale van de verkiezing. De jury wees VSO De Twijn uiteindelijk als winnaar aan. De school won hiermee een watersport tweedaagse bij het Robinson Crusoë Eiland, Loosdrecht t.w.v. €2500,-. Deze prijs wordt aangeboden door Menzis. Bosan, Nijha en Janssen-Fritsen bieden de winnaar bovendien een waardecheque van €2000,- aan. De andere genomineerde school ontving een waardecheque van €1500,-, eveneens beschikbaar gesteld door bovengenoemde sportzaalinrichters.

De jury van het VSO is onder de indruk van de manier waarop het kind centraal gesteld wordt bij VSO De Twijn. Er wordt geprobeerd alles uit het kind te halen op sportief gebied, waarbij rekening wordt gehouden met hun beperkingen maar vooral ook gekeken wordt naar kansen. Er is een breed draagvlak op de school voor bewegen en sport.

Sportiefste VO-school
Het Calandlyceum uit Amsterdam mag zich gedurende twee jaar de ‘Sportiefste VO-school van Nederland’ noemen. Drie middelbare scholen waren uit de inzendingen vanuit het hele land genomineerd voor de finale van de verkiezing, maar de jury koos unaniem voor het Calandlyceum als winnaar. De school won hiermee een waardecheque t.w.v. €4500,-. De andere twee genomineerde scholen ontvingen ieder een waardecheque van €1500,-. De cheques zijn beschikbaar gesteld door de firma’s Bosan, Janssen-Fritsen en Nijha.

De visie van het Calandlyceum op sport en bewegen sprak de jury erg aan: sport is bij uitstek geschikt om te ontdekken wat je kunt bereiken. Caland heeft het voor elkaar gekregen om de verbinding en betrokkenheid van alle leerlingen bij sport een centrale plaats in de school te laten innemen, ook in Coronatijd. De jury denkt dat de veelbelovende Caland Sportacademie vanaf volgend schooljaar door het winnen van deze prijs een extra impuls krijgt.