De Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds hebben een nieuwe stap gezet op weg naar een Rookvrije Generatie. Via het nieuwe platform rookvrij.nl (externe link)kan iedereen nu met één druk op de knop laten weten welke sportvelden, speelplekken en schoolpleinen in hun buurt rookvrij moeten worden. Met deze online handtekeningenactie kunnen straks alle betrokkenen zien waar in de regio behoefte is aan bescherming van kinderen tegen de schadelijke gevolgen van tabaksrook. En zo kan iedereen zelf helpen voorkomen dat kinderen beginnen met roken.

Rookvrije plekken voor kinderen

Ruim 8 op de 10 Nederlanders willen dat plekken waar kinderen sporten, spelen en naar school gaan rookvrij worden, zo blijkt uit recent onderzoek. Toch zijn in elke regio nog steeds honderden van dit soort plekken waar gerookt wordt. Met rookvrij.nl laten initiatiefnemers de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds zien dat het rookvrij maken van een plek waar kinderen spelen heel eenvoudig is.

Iedereen kan iets doen

Floris Italianer, voorzitter van de Alliantie Nederland Rookvrij: “Met rookvrij.nl kan iedereen met zijn of haar stem de sportvereniging in de wijk, speeltuin op de hoek of het buurtschooltje steunen bij het rookvrij worden. Zo geven we iedereen de kans om zelf actie te ondernemen en zo de rookvrije generatie te realiseren.”

Landelijke campagne

Via een landelijke campagne wordt het online platform rookvrij.nl onder de aandacht gebracht. Bekijk de campagnefilmpje Rookvrij Kinderspel met een klik op rookvrij.nl.