Ook al heb je een wetenschappelijk onderbouwd lespakket van hoge kwaliteit over seksuele voorlichting, het is geen garantie dat deze voldoende in het onderwijs gebruikt wordt. Hoe zorg je ervoor dat een lespakket zodanig geïmplementeerd wordt dat het jongeren daadwerkelijk bereikt en effect heeft? Dit is de kernvraag van het proefschrift van Lisette Schutte, die een implementatiestrategie ontwikkelde voor Lang Leve de Liefde, een lespakket over relaties en seksualiteit van Soa Aids Nederland en Rutgers.

De implementatie van voorlichtingsprogramma’s of lespakketten wordt vaak onvoldoende of helemaal niet meegenomen bij het plannen, ontwikkelen en evalueren van interventies. Deze studie geeft inzicht in de factoren die elke stap in het implementatieproces op scholen bevorderen of belemmeren. Promotie vooraf, het enthousiasmeren van docenten om het pakket zo volledig mogelijk in te zetten en het stimuleren van het blijven gebruiken zijn bijvoorbeeld essentieel. Lees meer over het proefschrift.

Lang leve de liefde is een erkende Gezonde School-activtiteit. Het lespakket bestaat uit zes lessen over liefde, relaties, veilig vrijen en seksualiteit voor de tweede klas van het voortgezet onderwijs. Er is een versie voor praktijkonderwijs, vmbo Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) (Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo)), havo Hoger algemeen voortgezet onderwijs (Hoger algemeen voortgezet onderwijs) en vwo Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs). Leerlingen werken aan kennis, houding en vaardigheden ten aanzien van relaties en seksualiteit.