Op woensdag 14 juni verandert Nederland alweer voor de 16e keer in één grote speelplek tijdens de Nationale Buitenspeeldag. Met maar liefst 701 activiteiten door het hele land, is er voor iedereen wel wat te doen. Zolang het maar buiten is! En dat is hard nodig, want steeds meer kinderen zitten binnen. Zo zijn er maar liefst 300.000 kinderen die nooit buitenspelen. Kom dus in actie en ga lekker naar buiten met jouw leerlingen.

Buitenspelen is enorm belangrijk voor de persoonlijke, fysieke, mentale en sociale ontwikkeling van kinderen. Daarom zet Jantje Beton zich in voor meer speelkansen- en ruimte. Met een generatie die meer en meer opgroeit met schermen, is het daarom nog belangrijker om naar buiten te gaan. In vrijwel elke gemeente zijn er verschillende initiatieven.

Bekijk alle activiteiten

Brandbrief ‘Burgemeester, kom je buitenspelen?’

Dat de Nationale Buitenspeeldag hard nodig is, tonen recente onderzoeken van Jantje Beton aan. Steeds minder kinderen spelen buiten. Eén op de zes zelfs nooit. Omdat ze geen tijd hebben of omdat er geen veilige speelplek is. Maar vooral omdat ze binnen zitten, achter schermen.

Uit de onderzoeken komt ook naar voren dat kinderen zelf juist dol zijn op buitenspelen. Een ruime meerderheid van de kinderen (65%) geeft aan vaker buiten te willen spelen. Dit aantal is nog hoger in stedelijk gebied. Kinderen willen wel, maar kunnen vaak niet. In de brandbrief ‘burgemeester, kom je buitenspelen?’  wordt daarom aan volwassenen gepleit om in gesprek te gaan met de doelgroep; de kinderen zelf!