Lang Leve de Liefde is een lespakket bestaande uit zes lessen over liefde, relaties, veilig vrijen en seksualiteit voor de tweede klas van het voortgezet onderwijs. Er is een versie voor praktijkonderwijs en vmbo Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) (Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo)) bb en een versie voor vmbo, Leerlingen werken aan kennis, houding en vaardigheden ten aanzien van relaties en seksualiteit. De lessenserie kan worden aangevuld met een extra les over seksuele diversiteit.

Kenmerk

Omschrijving

Eigenaar Soa Aids Nederland
Aan de slag
Naam E-mailadres Telefoonnummer
Suzanne Meijer smeijer@soaaids.nl 020-626 26 69
Doel

Het ondersteunen van leerlingen in een veilige, prettige en gewenste seksuele ontwikkeling.

Onderwijstype
  • VMBO basis / kader
  • VMBO TL
  • HAVO
  • VWO
Klas
  • Klas 2
Materiaal
  • Lesmateriaal
  • Communicatiemateriaal
  • Handleiding

Leerlingenmagazines & dvd samen met de docentenhandleiding bevatten zes uitgewerkte lessen over de thema’s puberteit, verliefdheid, verkering, homoseksualiteit, wensen, grenzen & weerbaarheid, internet, loverboys, de eerste keer, seksuele problemen, hulp zoeken, veilig vrijen, condoom & anticonceptie.

• Sociaal emotionele ontwikkeling
  • Relaties en seksualiteit
  • Fysieke veiligheid
Ouderbetrokkenheid Nee
Activiteit is gericht op
  • Gezondheidseducatie
Wanneer uit te voeren?
  • Tijdens de les
Activiteit is zelfstandig door een school uit te voeren Ja
Door wie uit te voeren op school?
  • Overige leerkrachten
Tijdsbesteding  Minder dan 10 uur

Benodigde tijd voor de voorbereiding: 1 uur. Benodigde tijd voor de uitvoering: minimaal 6 uur. De 6 lessen duren 1 lesuur en nemen elk ongeveer 0,5 uur voorbereiding in beslag.

Gemiddelde optionele tijd die het de school kost

Er zijn 3 extra lesuren: 1 lesuur voor extra les seksuele diversiteit, 2 lesuren voor resp. soa Seksueel overdraagbare aandoeningen (Seksueel overdraagbare aandoeningen), zwangerschap en anticonceptie en condoompracticum.

Waar is ondersteuning is beschikbaar?
  • Eigenaar activiteit
  • Regionale GGD Gemeentelijke gezondheidsdienst (Gemeentelijke gezondheidsdienst)
Indicatie vaste kosten  Minder dan €500

De leerlingen magazines kosten 0,95 €. De dvd kost €15,00. De docentenhandleiding kan gratis worden gedownload van www.lesgevenindeliefde.nl. Een docententraining is niet verplicht, maar wordt wel geadviseerd. De GGD voert de training meestal gratis uit.

Beoordeling Goede aanwijzingen voor effectiviteit