Buitenspelen is essentieel voor een gezonde ontwikkeling van kinderen. Juist in een tijd waarin 80 procent van de kinderen onvoldoende beweegt, kan er niet genoeg aandacht naar spelen op het schoolplein uitgaan. Helaas zijn veel schoolpleinen na schooltijd gesloten en vinden kinderen het schoolplein vaak niet uitdagend genoeg.

70 Gezonde Schoolpleinen

In opdracht van de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen)) werd van 2014 – 2016 het project ‘Gezonde Schoolpleinen’ uitgevoerd. Maar liefst 70 scholen kregen ondersteuning bij het realiseren van een Gezonde Schoolplein! Een Gezond Schoolplein geeft kinderen uit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs de ruimte om te bewegen en te spelen in een uitdagende, groene en rookvrije omgeving. Tijdens én na schooltijd. Het project werd uitgevoerd door RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) Centrum Gezond Leven, in samenwerking met Jantje Beton, IVNInstituut voor Natuureducatie en Duurzaamheid, de po primair onderwijs (primair onderwijs)-raad, vo voortgezet onderwijs (voortgezet onderwijs)-raad en mbomiddelbaar beroepsonderwijs raad. Bekijk het overzicht van gerealiseerde Gezonde Schoolpleinen per locatie.

Zelf aan de slag?

Het project ‘Gezonde Schoolpleinen’ is eind 2016 afgerond. Nieuwsgierig welke metamorfose andere schoolpleinen hebben ondergaan? Of op zoek naar praktische tips? Op de website gezondeschoolpleinen.nl van Jantje Beton en IVN staan diverse voorbeelden voor scholen om zelfstandig aan de slag kunnen met het ontwikkelen van een Gezond Schoolplein.

De Nationale Buitenlesdag

Meer doen met je (Gezonde) Schoolplein? Elk jaar organiseren IVN en Jantje Beton De Nationale Buitenlesdag. Op deze dag geven leerkrachten in heel Nederland buiten les. Dat is niet alleen goed voor de leerprestaties van kinderen, maar het is ook nog eens heel leuk! Scholen die zich aanmelden, ontvangen gratis de Buitenlesbundel, vol met uitgewerkte lessen en lesideeën. Je doet als school al mee aan de Nationale Buitenlesdag als je minimaal één les aan één klas buiten geeft. Meer weten? Kijk dan op buitenlesdag.nl.