docent

Sommige ouders vinden het lastig hoe ze een gezonde leefstijl bij hun kind kunnen stimuleren. Hierbij kan de school ondersteuning bieden.

Tips

De volgende tips kunt u gebruiken bij het ondersteunen van ouders:

Bespreek met ouders hoe zij thuis aandacht kunnen besteden aan gezondheidsthema's en vraag waar ze tegenaan lopen. Vaak hebben ouders zelf al een goed beeld wat voor ondersteuning het beste kan helpen. Veel ouders horen bijvoorbeeld graag hoe andere ouders iets aanpakken.

Houd goed in de gaten wat er leeft onder ouders. Door met verschillende docenten te inventariseren welke vragen regelmatig binnenkomen, kunnen de activiteiten hierop worden toegespitst. Ook kunnen er vanuit de MR of OR suggesties komen.

Het is handig als de school een actuele sociale kaart heeft. Hierdoor is het gemakkelijker om ouders met algemene of specifieke vragen over gezondheidsthema’s of opvoedingsvraagstukken door te verwijzen.

Tips

• Ouders kunnen opvoedkundige informatie vinden over verschillende gezondheidsthema’s op opvoeden.nl. Op pratenmetuwkind.nl  staan filmpjes voor ouders over hoe je met je kind in gesprek kunt gaan.
  • Bekijk ook de tips die u ouders kunt geven om een gezonde leefstijl bij hun kind te stimuleren.

Vraag aan ouders welke ondersteuning ze het liefst ontvangen. Bespreek hoe zij thuis aandacht kunnen besteden aan gezondheidsthema's en vraag waar ze tegenaan lopen. Ouders kunnen bijvoorbeeld regels en afspraken maken met hun kinderen over sport- en beweeggedrag. Ook horen ouders graag hoe andere ouders iets aanpakken; dit kan inspirerend werken.