Wist je dat een op de acht leerlingen last heeft van beginnende gehoorschade? En dat gehoorschade door hard geluid niet te genezen is? Gehoorschade kan de leerprestaties van leerlingen negatief beïnvloeden en daarmee grote impact hebben op hun verdere leven. Toch hebben veel leerlingen het volume van een computer of smartphone vaak onbewust te hard staan. Of lopen ze op andere manieren risico op gehoorschade. Daarom is het goed om gehoorschade actief te voorkomen, zeker in een tijd waarin leerlingen veel en vaak media en koptelefoons gebruiken. Hoe krijg je dat voor elkaar? Door te werken aan Educatie, Schoolomgeving, Signaleren en Beleid.

Wat levert werken aan gehoor leerlingen op?

Bewustzijn

Leerlingen worden zich bewuster van het belang van een gezond gehoor en wat ze kunnen doen om hun gehoor gezond te houden. Dat helpt hen om de kans op blijvende gehoorschade, zoals oorsuizen (tinnitus) en gehoorverlies, te verkleinen of erger te voorkomen.

Blijvende schade voorkomen

Door in de schoolomgeving het geluidsniveau in de gaten te houden, bijvoorbeeld tijdens evenementen of schoolfeesten, is de kans kleiner dat leerlingen langdurig hard geluid horen. Langdurige blootstelling aan hard geluid kan blijvende schade aan het gehoor veroorzaken.

Alerte docenten

Medewerkers gaan bewuster om met het gehoor van leerlingen en van henzelf. Zo zijn ze alerter op beginnende gehoorschade en risicogedrag voor gehoorschade, zoals veelvuldig muziek luisteren via een koptelefoon. Hierdoor kunnen docenten op tijd reageren, bijvoorbeeld door stiltemomenten in te lassen.

Hulp van ouders en verzorgers

Als ouders en verzorgers weten welk gedrag het risico op gehoorschade vergroot, kunnen ze hun kind beter helpen om het gehoor op lange termijn gezond te houden.

Tip: hoe staat jouw school ervoor?

Check met de overzichtelijke themascan snel hoe ver jouw school al is met het thema Gehoor.  Hoe meer stellingen je kunt afvinken, hoe beter.

Wat kun je doen om leerlingen te helpen?

De ene leerling gamet de hele middag met een koptelefoon op, de andere zet het volume altijd op z’n hardst om muziek te luisteren. Ook tijdens schooltijd worden leerlingen veel aan geluid blootgesteld. Denk maar aan het geluid van filmpjes die in de les worden gebruikt, koptelefoons en oortjes tijdens lessen of het stil en geconcentreerd werken, instrumenten tijdens muziekles en het geschreeuw tijdens pauzes. Daarom is het zinvol als leerlingen op school leren hoe ze hun gehoor gezond houden. Zo kun je helpen:

• Geef lessen over het belang van een gezond gehoor en besteed er extra aandacht aan rond schoolfeesten en de Internationale Dag van het Gehoor op 3 maart, bijvoorbeeld.
  • Stimuleer leerlingen en medewerkers om oordoppen te dragen en over-ear koptelefoons met noise cancelling te gebruiken.
  • Informeer ook ouders, verzorgers en medewerkers over het gezond houden van het gehoor.
  • Zorg voor een gehoorvriendelijke schoolomgeving, ook tijdens gym- en muzieklessen en evenementen zoals schoolfeesten en sportdagen.
  • Houd het gehoor in de gaten door jaarlijks de kwaliteit ervan te testen met een hoortest, bijvoorbeeld in samenwerking met de lokale GGD Gemeentelijke gezondheidsdienst (Gemeentelijke gezondheidsdienst).
  • Regel hulp bij vermoedens van gehoorproblemen of gehoorschade en risicogedrag.
  • Neem richtlijnen voor een gehoorvriendelijke school op in het schoolbeleid.

Tip: besteed structureel aandacht aan gehoorschadepreventie

Wil je aan de slag met lessen over gehoorschade? Dan is het handig om dit op een structurele manier te doen. Informatie en tips hierover vind je bij Educatie.

Aanpak en ondersteuning

Werk voor een effectieve aanpak aan Educatie, Schoolomgeving, Signaleren en Beleid. Per pijler lees je wat er nodig is om de Gezonde School-aanpak toe te passen.

Wil je hulp bij het uitvoeren van deze aanpak? Neem contact op met de Gezonde School-adviseur van jouw regionale GGD Gemeentelijke gezondheidsdienst (Gemeentelijke gezondheidsdienst) voor advies en ondersteuning.

Ook handig

VeiligheidNL biedt scholen advies over geluidsniveaus en andere informatie over gehoorschade en preventie.

Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met VeiligheidNL.