Leerlingen ontdekken steeds meer op gebied van relaties en seksualiteit. Hoe komen jouw leerlingen erachter wat liefde voor hen betekent? Hoe kunnen ze op een gezonde manier relaties aangaan of ontdekken wat veilig en prettig is, voor zichzelf en de ander? En welke rol spelen ouders en verzorgers hierbij? Effectief werken aan het thema Relaties en seksualiteit vraagt om educatie. Hoe pak je dat aan?
Zet erkende Gezonde School-activiteiten in
Maak in het lesprogramma gebruik van Gezonde School-activiteiten om te werken aan de relationele en seksuele vorming van uw leerlingen. Zo kun je leerlingen op een veilige manier laten ontdekken wat ze belangrijk vinden in hun contact met anderen. En wordt het makkelijker voor ze om te praten over relaties en seksualiteit. Kies bijvoorbeeld een van deze activiteiten:
Lang Leve de Liefde
Lang Leve de Liefde is een lespakket bestaande uit zes lessen over liefde, relaties, veilig vrijen en seksualiteit voor de tweede klas van het voortgezet onderwijs.
Je Lijf, je Lief!
Je Lijf, je Lief! is een lesprogramma voor moeilijk lerende jongeren en jongeren met een lichte verstandelijke beperking (IQ tussen 55 en 80) uit het eerste en tweede jaar van het praktijkonderwijs.
Girls' Choice
Een interactief spel om meisjes op een speelse manier bewust te maken van het belang van wensen en grenzen in intimiteit. Het vergroten van seksuele weerbaarheid vormt de rode draad.
Gender & Sexuality Alliances
Lesmateriaal en spelvormen om op school een veilige sfeer te creëren rond gender en seksuele diversiteit, voor alle leerjaren en niveaus. Het doel is dat iedereen de vrijheid heeft om te kunnen zijn wie ze zijn.
Alle activiteiten
Zoek je een andere activiteit of wil je weten wat voor activiteiten er nog meer zijn?
Geef structureel aandacht aan relaties en seksualiteit
Leerlingen zijn voortdurend in ontwikkeling. Het is dus zinvol om onderwijsactiviteiten over relaties en seksualiteit structureel aan bod te laten komen. Dat kan bijvoorbeeld zo:
- Werk met een doorlopende leerlijn van de onderbouw tot en met de bovenbouw.
- Neem de lessen op in het curriculum, bijvoorbeeld bij biologie, maatschappijleer of in de mentorlessen.
- Besteed in de lessen aandacht aan onderwerpen als puberteit en lichamelijke ontwikkeling, seksueel plezier, seksuele weerbaarheid en grensoverschrijding, seksuele diversiteit en genderdiversiteit en het voorkomen van soa (Seksueel overdraagbare aandoeningen)’s en onbedoelde zwangerschappen door veilig vrijen.
- Neem onderwijsactiviteiten over relaties en seksualiteit op in het schoolbeleid en geef er uitleg bij. Waarom worden ze uitgevoerd en in welke leerjaren vinden ze plaats?
Maak gebruik van deskundigheidsbevordering
Kunnen de docenten op jouw school een veilige sfeer creëren? Weten ze hoe ze het beste kunnen reageren op vragen van hun leerlingen? Lesgeven in relaties en seksualiteit kan uitdagend zijn en er komen verschillende competenties van docenten bij kijken. Bied docenten daarom de mogelijkheid tot bij- of nascholing. Neem contact op met een Gezonde School-adviseur voor het aanbod. Of kijk voor meer informatie op Seksuelevorming.nl.
Informeer ouders en verzorgers
Leerlingen die opeens thuiskomen met allerlei vragen over seksualiteit kunnen ouders of verzorgers nog weleens verrassen. Informeer hen daarom over het lesprogramma. Zo zijn ze beter voorbereid. Bovendien spelen ze een belangrijke rol in de seksuele vorming van hun kinderen en vinden de meeste ouders of verzorgers het belangrijk dat hun kinderen op school leren over relaties en seksualiteit.
Informeren kan bijvoorbeeld via een nieuwsbrief, ouderavond of met een folder, zoals:
Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met Rutgers en Soa Aids Nederland.