Op naar een gezondere school! Maar hoe pak je dat aan? Emma van Dooren besteedde hier vorig jaar haar stage aan, en werkt nu als projectmedewerker Gezonde Kantine bij het Summa College in Eindhoven. Zij deelt vier tips voor een slimme realisatie van watertappunten. 

Dankzij de subsidie Watertappunten van Gezonde School kan het Summa College diverse watertappunten plaatsen. Op 14 van de 26 locaties is binnen een watertappunt geplaatst. Op zeven van die locaties staat er ook buiten een tappunt en op één zelfs twee buitentappunten. De rest is nog in ontwikkeling. Uiteindelijk zullen er 24 punten worden geplaatst in de reis naar een gouden Kantineschaal van het Voedingscentrum, waarvan 23 gerealiseerd en een in verbouwingsplannen is meegenomen. “We hadden het project best overschat,” vertelt Van Dooren. “Mijn stage is bijna volledig aan de watertappunten besteed, en daarna ben ik ermee verder gegaan. Verder heb ik gewerkt aan het assortiment, de uitstraling en beleving van de kantine. Gelukkig pakken we dit met veel afdelingen samen op, zoals facilitair management, huisvesting en de catering.” Van Dooren's belangrijkste tips voor het realiseren van een watertappunt: 

Tip 1: gebruik de informatie van Gezonde School  
Van de brigadier vanuit het Voedingscentrum kreeg het Summa College het advies om meer water te verkopen of aan te bieden. Dat kan in de automaten, maar ook met een watertapje op de counter of een echt tappunt. Het laatste had de voorkeur en daar werd budget voor vrijgemaakt. Van Dooren’s rol startte met informatie verzamelen. “We hadden weinig informatie, ook niet van andere scholen uit de regio. Bijna niemand heeft een watertappunt. Op Gezondeschool.nl heb ik me volledig ingelezen.” Op deze website vind je informatie over subsidieregelingen en kon je ze zelfs aanvragen. 

Tip 2: maak een overzicht van wensen en eisen 
Nadat ze ingelezen was, maakte Van Dooren met collega’s een overzicht van wensen en eisen voor het watertappunt. Hierin staan randvoorwaarden, eisen, opties en andere wensen. Bijvoorbeeld dat er op elke locatie een watertappunt moet komen, wat het budget is en of ze in de looproutes van leerlingen en medewerkers moeten staan.“ Zo’n lijstje kun je continu bijschaven, maar ook snel bij een leverancier of installatiebedrijf neerleggen. Dat helpt om samen te bepalen wat er precies geplaatst en besteld zal worden.”  

Samen met een collega van huisvesting ging Van Dooren langs alle locaties om te kijken naar de looproutes van leerlingen en medewerkers en handige plekken  om het tappunt te plaatsen. Daaruit kwamen ook weer nieuwe wensen en eisen, zoals bepaalde materialen en onderhoudsgemak. “Zo wilden we een staand model, maar dat was niet hufterproof. Dus kwam er een wandmodel. Buiten moest het watertappunt vorstvrij zijn. We schaafden het overzicht bij en vroegen vervolgens enkele offertes op. Het overzicht  met wensen en eisen was een belangrijke basis voor gesprek.” 

Al vrij vlot regelde het team de subsidieaanvraag. “Als je weet wat je budget is, kun je ook beter keuzes maken,” vindt Van Dooren. “We wilden bijvoorbeeld eerst koeling voor de binnentappunten, maar dat is heel erg duur. Of denk aan de keuze tussen een drukknop of handsfree tappunt. Daar speelt de huidige coronacrisis dan weer een rol, want in deze tijd wil je het liefst handsfree tappen.” De subsidie gaf de doorslag om toch gekoelde tappunten te kunnen plaatsen. 

Tip 3: accepteer bijsturen bij de plaatsing 
Een van de onverwachte lessen die Van Dooren leerde, was dat alles op het laatst nog helemaal anders kan worden. “Ook al heb je alles op plattegronden uitgetekend en goed uitgezocht. Een installatiebedrijf ziet weer heel andere dingen, en dus werd de uiteindelijke plaats her en der wat verschoven. We moesten ook echt goed kijken of huismeesters gemakkelijk bij de tappunten konden komen voor onderhoud.” En dan is technisch alles voor elkaar, zul je zien: is het communicatiebord met een campagneslogan en instructies véél te groot… Foutje!  

Tip 4: betrek studenten en medewerkers 
Het Summacollege betrok studenten en medewerkers actief in het proces. Zo kwam er een slogan vanuit de studentenraad en werd input gevraagd voor het assortiment in de kantine. “We wilden onze studenten het gevoel geven iets bij te kunnen dragen. Ook de opening van tappunten deden we met studenten en medewerkers erbij.” Dat heeft ook een ander voordeel: mensen weten waarom er een watertappunt komt. Dat nieuws staat altijd wel op het intranet en het leerplatform, maar gaat toch meer leven als je er actief bij betrokken bent. 

“Onderschat het niet!” onderstreept Van Dooren. “Wij zijn een half jaar bezig geweest met de relatisatie van watertappunten. Daar waren veel afdelingen van het Summa College bij betrokken, en dat was heel behulpzaam. Ik mocht ze altijd benaderen voor vragen. Durf dus om hulp te vragen en doe het écht samen. Daardoor hebben wij dit mooie resultaat!”