Aandacht besteden aan het sociaal-emotioneel welbevinden van studenten is belangrijk. Op deze pagina lees je hoe welbevinden op een blijvende manier kunt implementeren. Ook lees je hoe je een themacertificaat kunt behalen, zodat jouw school zich een Gezonde School mag noemen.
Waarom werken aan welbevinden?
Waarom werken aan welbevinden?
- In de praktijk blijkt vaak dat studenten pas goed in staat zijn om te leren als ze zich veilig voelen en lekker in hun vel zitten.
- Structureel werken aan welbevinden zorgt voor een fijnere sfeer.
- In een veilig schoolklimaat mag iedereen zichzelf zijn, mogen studenten fouten maken en tonen ze gepast sociaal gedrag.
- In een veilig schoolklimaat is minder verzuim onder docenten.
- Studenten die lekker in hun vel zitten hebben meer zelfvertrouwen en zijn weerbaarder.
- Daardoor kunnen ze zich beter inleven in een ander, beter omgaan met emoties van zichzelf en anderen, hechtere relaties opbouwen en beter leren.
- Studenten met een goede basis in sociaal-emotioneel welbevinden hebben minder kans op het ontwikkelen van probleemgedrag, angst, stress en depressieklachten.
- Door te werken aan welbevinden kun je problemen op tijd signaleren en op tijd handelen bij tekenen van psychosociale problemen.
Voor je begint...
Wat doet jouw school allemaal al?
Heb je je beginsituatie goed in kaart? Denk aan je visie, vertrekpunt en kansen. Met de themascan kun je afvinken wat je al op orde hebt.
Heb je een Gezonde School-coördinator?
Om succesvol aan de slag te gaan is het belangrijk om een coördinator aan te stellen: een medewerker die enthousiast en gemotiveerd is.
Werk met een gedegen stappenplan
Met het Gezonde School-stappenplan bereik je sneller resultaat. En kun je je resultaten gemakkelijker behouden.
Hoe zorg je voor draagvlak?
Draagvlak is een belangrijke voorwaarde voor succes. Het betekent dat jouw plan ook hún plan is geworden.
Aan de slag met Welbevinden
De Gezonde School-aanpak zorgt voor een blijvend resultaat. Implementeer welbevinden op jouw school aan de hand van de vier pijlers: educatie, schoolomgeving, signalering en beleid.
Inspiratie
Afkijken mag!

Afkijken mag!
Leer van andere mbo (middelbaar beroepsonderwijs )-scholen die de Gezonde School-aanpak voor welbevinden toepasten.
Meer inspiratie
-
Ook op trimbos.nl en leraar24.nl vind je praktische tips en praktijkverhalen.
-
Op pharos.nl vind je informatie over welbevinden bij studenten in kwetsbare omstandigheden.
-
Op nji.nl vind je informatie over welbevinden voor jongeren, ouders, professionals en beleidsmakers.
-
Op mboraad.nl vind je informatie over een veilig schoolklimaat en integraal veiligheidsbeleid.
Uitvoering van je plan
Uitvoering van je plan
Hoe zorg je voor een succesvolle implementatie van je plan? Bekijk onze tips.
Terugblikken en vooruitkijken
Terugblikken en vooruitkijken
Evalueren, successen vieren, de aandacht vasthouden en vooruitkijken. Bekijk onze tips.
Financiële en praktische ondersteuning
Met een stimuleringsregeling kun je praktische en financiële ondersteuning krijgen. Met het Ondersteuningsaanbod bijvoorbeeld ontvangt jouw school advies en ondersteuning van de Gezonde School-adviseur en kan jouw school een geldbedrag inzetten voor onder andere de Gezonde School-coördinator, erkende Gezonde School-activiteiten of de aanvraag van een themacertificaat. Ook zijn er stimuleringsregelingen voor specifieke thema's.
Themacertificaat Welbevinden
Wil je laten zien dat jouw school op een goede manier werkt aan sociaal-emotioneel welbevinden? Vraag dan het themacertificaat Welbevinden aan.
Heeft jouw school minimaal één themacertificaat behaald? Dan mag jouw school zich een Gezonde School noemen. Lees meer over het vignet Gezonde School en het aanvraagproces.
Deze scholen gingen je voor
En dan...

Heb je welbevinden met succes geïmplementeerd? Gefeliciteerd! Nu is het belangrijk om het thema onder de aandacht te houden en te verstevigen.
Je kunt verdiepen binnen je thema('s). Je kunt ook verbreden naar en verbinden met andere thema's.
Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met het Trimbos-instituut en Pharos.