Hoe makkelijk is het voor leerlingen om een gezonde lunch te kiezen in de schoolkantine? Is kraanwater makkelijk te tappen op jouw school? Effectief werken aan voeding vraagt om aandacht voor de schoolomgeving. Hoe pak je dat aan?

Richt een Gezonde Schoolkantine in

Valt jouw oog eerder op een kleurrijke salade of een broodje bal? Gratis water of frisdrank? Gezonde keuzes maken wordt makkelijker als je wordt verleid door lekker gezond eten en drinken. En dat is precies waarvoor een Gezonde Schoolkantine is bedoeld. Wil je ook leerlingen verleiden tot gezondere keuzes? Zorg dan dat het aanbod in de kantine voornamelijk uit gezonde happen bestaat die opvallend en aantrekkelijk gepresenteerd worden. Zo geef je leerlingen een duwtje in de goede richting. Bovendien is een gezondere kantine duurzamer, door een relatief kleiner aanbod van vlees, zuivel en bewerkte producten en een groter aanbod van groente, fruit en (kraan)water.

Wil je weten hoe gezond de kantine op jouw school is? En wat er beter kan? Doe dan de Kantinescan. Heb je hulp nodig bij het inrichten van een gezonde kantine? Neem dan (gratis) contact op met de Adviseurs Eetomgevingen van het Voedingscentrum.

Maak water drinken aantrekkelijk

Kraanwater is een goede en voordelige manier om je lichaam van vocht te voorzien. Het bevat geen calorieën, tast je tanden niet aan en belast het milieu nauwelijks. Bovendien zorgt het drinken van kraanwater voor minder afval van pakjes en flesjes op school. Het stimuleren van water drinken is iets dat redelijk makkelijk te regelen is. Zorg bijvoorbeeld dat leerlingen en medewerkers altijd water binnen handbereik hebben. Denk aan:

• een waterkoeler of watertappunt op een centrale plek;
  • kannen met gratis water in de kantine;
  • het uitdelen van bidons aan het begin van het schooljaar.

Tip: tap kraanwater uit een watertappunt

Met watertappunten op school stimuleer je het drinken van kraanwater als gezonde dorstlesser.

Betrek leerlingen, ouders, verzorgers en medewerkers

Gezonde voeding krijgt meer aandacht als iedereen zich erbij betrokken voelt. Zorg daarom dat leerlingen, ouders, verzorgers en medewerkers ook een rol kunnen spelen bij activiteiten. Laat leerlingen bijvoorbeeld meedenken over het aanbod en aankleding van de schoolkantine en het stimuleren van water drinken. Of betrek ouders en verzorgers bij activiteiten rond voeding, zoals het helpen in de schoolkantine of het verzorgen van een gastles. En stimuleer medewerkers om het goede voorbeeld te geven. Denk aan gezonde lunches en gezonde snacks in de lerarenkamer.

Werk samen

Heb je hulp, ondersteuning of expertise nodig? Zoek dan de samenwerking op met andere organisaties, zoals de gemeente, GGD Gemeentelijke gezondheidsdienst (Gemeentelijke gezondheidsdienst), JOGG of Jong Leren Eten.

Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met het Voedingscentrum.