Slaaponderzoekers zijn het erover eens: een goede nachtrust is essentieel voor gezonde hersenen. Juist ook voor leerlingen. Toch ervaart 25% van de Nederlandse kinderen problemen met slapen. Dat doet hun hersenontwikkeling en leerprestaties geen goed. Piekeren, veranderingen in hun dagelijks leven, mediagebruik voor het slapengaan, overdag te weinig bewegen en een gebrek aan slaaproutine zijn de belangrijkste oorzaken. Voor de ontwikkeling van leerlingen is het dus belangrijk om aandacht te besteden aan slaap. Hoe krijg je dat voor elkaar? Door te werken aan Educatie, Schoolomgeving, Signaleren en Beleid.

Wat levert werken aan slaap leerlingen op?

Betere schoolprestaties

Leerlingen kunnen zich beter concentreren en beter leerstof onthouden. Door goed te slapen, onthoud je namelijk beter wat je overdag geleerd hebt. Een goede nachtrust kan dus helpen om de schoolprestaties te verbeteren.

Een betere stemming

Uitgeruste leerlingen hebben een betere stemming. Want een gebrek aan slaap kan er voor zorgen dat je prikkelbaar bent. Tijdens een goede nachtrust verwerk je gebeurtenissen van overdag waardoor je daarna mentaal beter in je vel zit

Een gezond gewicht

Leerlingen die goed slapen blijven makkelijker op gezond gewicht. Een tekort aan slaap kan er namelijk voor zorgen dat je overdag meer trek hebt in ongezonde voeding en minder zin hebt in bewegen.

Minder gezondheidsproblemen

Leerlingen die goed slapen hebben op langere termijn meer kans om gezond te blijven. Wie langere tijd kort en slecht slaapt loopt namelijk meer risico op gezondheidsproblemen zoals depressie, overgewicht en diabetes.

Tip: hoe staat jouw school ervoor?

Check met de overzichtelijke themascan snel hoe ver jouw school al is met het thema Slaap. Hoe meer stellingen je kunt afvinken, hoe beter. 

Wat kun je doen om leerlingen te helpen?

  • Geef lessen over het belang van goede slaap en hoe je voor een goede nachtrust kunt zorgen. Werk hierbij ook aan het welbevinden en de studievaardigheden van leerlingen.
  • Betrek ouders en verzorgers door ze informatie en tips voor thuis te geven.
  • Verbeter de schoolomgeving. Zorg bijvoorbeeld voor een groen schoolplein, meer daglicht en stimuleer beweging. Dit helpt leerlingen om goed te kunnen slapen.
  • Regel hulp voor leerlingen met slaapproblemen.
  • Neem een visie op in het schoolbeleid over slaap en maak afspraken die leerlingen kunnen helpen om goed te slapen. 

Aanpak en ondersteuning

Werk voor een effectieve aanpak aan Educatie, Schoolomgeving, Signaleren en Beleid. Per pijler lees je wat er nodig is om de Gezonde School-aanpak toe te passen.

Wil je hulp bij het uitvoeren van de Gezonde School-aanpak? Neem contact op met de Gezonde School-adviseur van jouw regionale GGD Gemeentelijke gezondheidsdienst voor advies en ondersteuning.

Ook handig

  • Ncj.nl voor slaaprichtlijnen en tips om te delen met ouders, verzorgers en leerlingen.
  • Tijd voor slaap biedt informatie over slaap in verschillende leeftijdsgroepen, het belang van goede slaap, gevolgen van niet goed slapen en slaapstoornissen.
  • NJi.nl biedt informatie aan ouders en verzorgers in tijden van corona. Ook zijn er tips voor leerlingen. 
  • Schooltv.nl voor een aflevering van Klokhuis over slaap.
Twee kinderen rennen over het schoolplein langs een muur met een muurschildering