U bent hier

Inventariseren bestaande activiteiten en wensen

Waarom activiteiten en wensen inventariseren?

De meeste scholen doen al veel aan gezondheid. Bijvoorbeeld in de klas, tijdens themaweken en ouderavonden en door het signaleren van gezondheidsproblemen. Het werkt motiverend om dat ook expliciet vast te stellen. Activiteiten die al goed werken, blijven behouden in uw Gezonde School-aanpak. De minder succesvolle activiteiten kunt u aanpassen of vervangen.

Hoe inventariseert u activiteiten en wensen?

Het handigste hulpmiddel voor de inventarisatie van activiteiten en wensen is Hoegezondisjouwschool.nl. U kunt zelf kiezen welke gezondheidsthema’s u wilt meenemen in de test. Per thema stelt de test enkele korte vragen. Bij de vragen geeft u steeds aan hoe ver uw school ermee is. Vervolgens geeft u met een schuifbalkje aan of de school méér wil doen met het thema.

Wat zijn nu de wensen en behoeften van leerlingen, ouders en het team? En hoe denken directie en bestuur erover? Breng het ter sprake in de verschillende lagen op uw school. Dit levert aanvullende informatie op over de manier waarop de school werkt aan gezondheidsbevordering, preventie en zorg. En wat de wensen zijn op dit terrein.

Activiteiten in de wijk

Ook de gezondheidsbevorderende activiteiten in de wijk zijn relevant voor het schoolgezondheidsprofiel. Deze activiteiten geven u aanknopingspunten voor samenwerking, bijvoorbeeld met sport- en welzijnsorganisaties. Ook hierbij kan de GGD u ondersteunen.

Voorbeelddocument: Gezondheidssituatie op bs. Patricius

Bekijk hoe basisschool Patricius uit Echt de actuele gezondheidssituatie op hun school in beeld brengt. Dit document is onderdeel van hun schoolgezondheidsbeleid 2014-2017.

Tip

Het Pluspunt in Oud-Beijerland heeft met hulp van de GGD de situatie in kaart gebracht. Eén van hun tips: Behoud wat je al goed doet!

Ook gevonden

Afdrukken:

Via printer