Podcast

Wat kunnen scholen doen aan de fysieke en psychische gezondheid van hun leerlingen of studenten? Scholen door heel Nederland en inspirerende experts vertellen hierover in: Gezonde School, de podcast.

Aflevering 13: Bonus

In deze bonusaflevering blikt Maarten terug op de afleveringen en kijkt hij met verschillende sprekers vooruit. Je hoort studenten Jesse en Mike; zij volgen niet alleen de pabo aan de Hogeschool Leiden, maar specialiseren zich ook binnen de hbo-sportklas als Specialist Sportieve en Gezonde School. Wat viel deze leerkrachten van de toekomst op aan de afleveringen? Ook praat Maarten met Esmeralda Bernard van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en bezoekt hij voor een laatste maal de familie Huisman in Barendrecht.

Ben je geïnspireerd? Lees dan meer over de opleiding:

Specialist Sportieve en Gezonde School

Werk je in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs of mbo? En wil je meer kennis en vaardigheden opdoen om de leerlingen of studenten van jouw school aan een gezonde leefstijl te helpen? Dan is de post-hbo-opleiding Specialist Sportieve en Gezonde School (SSGS) iets voor jou. In september 2022 start de pilot van de post-hbo SSGS in Leiden en in Zwolle, nu eenmalig voor slechts 600 euro! Zet je het ondersteuningsaanbod Gezonde School ervoor in, dan is het zelfs gratis. Lees meer over SSGS.

Aflevering 12: Pesten

Er bestaan tientallen antipestprogramma’s, maar wat kun je als onderwijsprofessional nu het beste doen om pesten te voorkomen? En wat doe je als het mis gaat? Deze aflevering komt socioloog en ‘antipestprofessor’ René Veenstra van de Rijksuniversiteit Groningen aan het woord. Daarnaast een bezoek aan basisschool Prins Constantijn in het Twentse Goor, waar ze werken met antipestprogramma KiVa.

Ben je geïnspireerd? Lees dan ook deze artikelen:
 
Respectvol gedrag kun je leren
Ieder kind heeft recht op een fijne schooltijd. Pesten of gepest worden hoort daar vanzelfsprekend niet bij. Hoe krijg je dat als school voor elkaar? Door kinderen respectvol gedrag aan te leren. Het Kindcentrum De Linge uit Kapelle-Biezelinge zweert al bijna tien jaar bij het KiVa-programma. Lees het artikel
 
Denk je dat een ander dat leuk vindt? 
Het woord ‘pesten’ wordt in de onderbouw van Koningin Julianaschool in Culemborg niet genoemd. Als kinderen elkaar duwen of uitschelden, grijpen leerkracht terug op hun gouden regel: “Wat ik zeg en doe is ook leuk voor een ander.” Met die benadering voorkom je pesten grotendeels. Lees het artikel
 
Mediatoren helpen conflicten oplossen
Leerlingen met een gele pet op zijn mediatoren bij De Tamboerijn in Gorinchem. Zij helpen hun schoolgenoten bij het oplossen van conflicten als zij dat willen. Het draagt bij aan het voorkomen van pestgedrag. Lees het artikel

 

Aflevering 11: Bewegen en sport

Hoe kun je er als onderwijsprofessional voor zorgen dat leerlingen en studenten meer gaan bewegen? Bewegingswetenschapper Amika Singh van het Mulier instituut in Utrecht geeft tips. Verder een bezoek aan basisschool De Casembroot in Sint-Annaland (Zeeland), waar ze de hele dag door aandacht besteden aan bewegen - óók tijdens de lessen rekenen en taal (bewegend leren).

Ben je geïnspireerd? Lees dan ook deze artikelen:
 
Wiebelen mag in het dynamische klaslokaal
Jules van Meeteren is een enthousiaste gymdocent die verder kijkt dan de vier muren van zijn gymzaal. Hij zocht naar manieren om buiten de gymzaal bewegen bij leerlingen te stimuleren en kwam uit bij het dynamische klaslokaal. Hier kunnen leerlingen tijdens de les bewegen. Lees het artikel
 
‘Lekker Fit!’, werken aan voeding én beweging 
Aandacht voor gezond eten en bewegen is echt onderdeel van de identiteit van De Provenier in Rotterdam. Moderne sportfaciliteiten, een lifestyle coach, een gymdocent en een doortimmerd beleid zijn de succesfactoren van Lekker Fit! Lees het artikel
 
Juniorcoaches begeleiden pauzespellen
Sommige introverte blijken kinderen veel gevoel hebben voor het begeleiden van een spel. Ook kunnen de pauzespellen een opening bieden voor een gesprek over gedrag. Door de spelletjes zijn er minder conflicten in de pauze. Enkele pluspunten van het werken met juniorcoaches op CBS De Hoeksteen uit Barendrecht. Lees het artikel

Aflevering 10: Natuur



“De buitenruimte wordt maar 1% van de onderwijstijd gebruikt: als pauzemoment. Terwijl buiten lesgeven heel goed is voor de ontwikkeling van kinderen: ze bewegen meer en hebben een hogere concentratie. Daarnaast is het ook goed voor het verminderen van stress, ook belangrijk voor leerkrachten zelf”. In deze aflevering hoor je Vincent van der Veen van IVN Natuureducatie. We brengen ook een bezoek aan ’t Echtenest in het Drentse Echten, waar veel buitenonderwijs wordt gegeven.

Ben je geïnspireerd? Lees dan ook deze artikelen:
 
Groen schoolplein in een betonnen wijk
Op de Laurens Cupertinoschool, een SBO op een steenworp van de Rotterdamse Kuip, zitten kinderen die zelden iets anders zien dan beton. Maar met een financiële bijdrage van Jong Leren Eten hebben de kinderen nu een vergroend schoolplein, een moestuin en fruitbomen op school. Zo maken ze toch kennis met de natuur. Bekijk de video en lees het artikel
 
Zaaien en oogsten met GrowWizzKid
“Het heeft op kinderen een magisch effect dat je een zaadje in de grond stopt en er een wortel uithaalt”, vertelt Gonneke Hak, leerkracht van groep 5/6 van Basisschool De Kameleon in Papendrecht. De school ging aan de slag met moestuinieren met GrowWizzKid, een Gezonde School-activiteit. Lees het artikel
 
Of ga direct aan de slag met welbevinden met de Gezonde School-aanpak.

Aflevering 9: Kunst en cultuur



Hoe belangrijk zijn kunst en cultuur voor het mentale welzijn van leerlingen en studenten? En wat kunnen onderwijsprofessionals op dit gebied doen? ‘Breng het speelse weer terug. Verbind de rekenles met muziek, beweging en dans'. Dat is het pleidoon van Ronald Kox voor het onderwijs: meer aandacht voor kunst en cultuur. Ronald werkt bij het Landelijk kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) Verder in deze aflevering een bezoek aan een Mytylschool Prins Johan Friso in Haren. Hoe werken ze hier aan kunst en cultuur?

Ben je geïnspireerd? Lees dan ook dit artikel:
 
Wereldtijd biedt leerlingen gelijke kansen
Met ‘Wereldtijd’ wil Kindcentrum Sittard, een school in een kwetsbare wijk, leerlingen laten zien dat er veel mogelijk is. In de wereldtijduren krijgen de leerlingen de kans om uit te zoeken waar hun interesse ligt. Het aanbod is breed: van culinair lab, sport, natuur en theater tot muziek, wetenschap, geschiedenis, taal experience en techniek. Lees het artikel
 
Of ga direct aan de slag met welbevinden met de Gezonde School-aanpak.

Aflevering 8: Middelengebruik



Verstandig omgaan met alcohol, drugs en roken. Hoe kunnen docenten leerlingen en studenten verstandig leren omgaan met alcohol, drugs en roken? In deze aflevering Simone Onrust van het Trimbos-instituut, expert op het gebied van jongeren en middelengebruik. Verder een bezoek aan Compaen VMBO die meedoet aan de Smoke Free Challenge. Beluister de achtste aflevering van Gezonde School, de podcast over: middelengebruik.

Geïnspireerd? Lees dan ook deze artikelen:
 
Hoe bereik je dat leerlingen niet gaan roken?
Tijdens de Smokefree Challenge horen leerlingen niet voor de zoveelste keer hoe slecht roken is. De focus ligt vooral op de positieve gevolgen van het niet-roken én op de uitdaging. Houden leerlingen uit de onderbouw het de hele periode van de challenge vol om niet te gaan roken? Lees het artikel
 
Comazuipen, een zaak van de school?
Tijdens de Smokefree Challenge horen leerlingen niet voor de zoveelste keer hoe slecht roken is. De focus ligt vooral op de positieve gevolgen van het niet-roken én op de uitdaging. Houden leerlingen uit de onderbouw het de hele periode van de challenge vol om niet te gaan roken? Lees het artikel
 
Of ga direct aan de slag met roken, alcohol en drugspreventie met de Gezonde School-aanpak.

Aflevering 7: Relaties en seksualiteit deel II



Grenzen aangeven moet je oefenen. Maar hoe? Dat vertellen leerlingen van groep 7 in deze aflevering van Gezonde School, de podcast. Ook in deze aflevering: Mariëtte Lusse, samenwerkingsdeskundige. Eén van haar vele tips: "Aan de slag met relationele en seksuele vorming op school? Voorkom dat één of twee enthousiaste leerkrachten het alleen doen." Laat je inspireren en beluister de zevende aflevering van Gezonde School, de podcast.

Geïnspireerd? Lees dan ook dit artikel:
 
‘Nee’ leren zeggen
Op de juiste manier ‘nee’ kunnen zeggen als je als kind in aanraking komt met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Om dit in goede banen te leiden, werkt ’t Gijmink al enkele jaren met de lesmethode Kriebels in je buik. Lees het artikel

 
Of ga direct aan de slag met relaties en seksualiteit met de Gezonde School-aanpak.

Aflevering 6: Relaties en seksualiteit deel I



Scholen besteden te weinig aandacht aan relationele en seksuele vorming. Dat vinden docenten in het voortgezet onderwijs. Maar wat kunnen scholen het beste voor hun leerlingen doen?
 
Belangrijker dan ooit: Werken aan Gezonde relaties en seksualiteit op school. Gelukkig is er ook geld voor. Binnenkort is de nieuwe stimuleringsregeling Gezonde relaties & seksualiteit weer open. Doe alvast inspiratie op en beluister de zesde aflevering van Gezonde School, de podcast. Aan het woord komen pedagoog Martje Heerkens van Stichting School en Veiligheid en het ROER College Schöndeln in Roermond.

Geïnspireerd? Lees dan ook deze artikelen:
 
Paarse vrijdag op een christelijke school
“Mijn doel is dat ‘anders’ ‘normaal’ gaat worden. Ik ben nu het aanspreekpunt op school. Dat betekent dat er korte lijntjes zijn: handig als er bijvoorbeeld iets gefinancierd moet worden.” Lees het artikel
 
Betrek leerlingen actief bij streven naar inclusiviteit
“Er zijn nog altijd jongeren die zéggen dat inclusiviteit de norm is, maar in de praktijk wel met het woord ‘homo’ schelden.” Hoe bouw je het 'dragen' verder uit?. Lees het artikel
 
Of ga direct aan de slag met relaties en seksualiteit met de Gezonde School-aanpak.

Aflevering 5: Ingrijpende gebeurtenissen


 
De dood van een leerling, seksueel grensoverschrijdend gedrag op school of een nationale ramp. Hoe reageer je als docent op ingrijpende gebeurtenissen? Moet en kún je je als school voorbereiden op een crisis?
 
Crisisadviseur Ine Spee werkt voor Stichting School en Veiligheid en ARQ IVP en helpt al jaren scholen bij ingrijpende gebeurtenissen. In de schakelklas van basisschool De Regenboog in Zoetermeer volgen vluchtelingenkinderen wekelijks sessie om met spel en muziek hun welbevinden te vergroten.

Geïnspireerd? Lees dan ook deze artikelen:
 
Omgaan met sombere leerlingen
Wat kun je doen voor sombere of depressieve leerlingen? Nadat een leerling een einde aan haar leven had gemaakt zette het KWC alles op alles om dit in de toekomst te voorkomen. De school had de expertise hiervoor niet in huis en schakelde hulp in. Lees verder
 
'Nee' leren zeggen
De aandacht voor het thema gezonde relaties en seksualiteit past bij Basisschool ’t Gijmink in Goor die ook Positive Behaviour Support (PBS) heeft omarmd. Bij ‘positief gedrag’ hoort ook op de juiste manier ‘nee’ kunnen zeggen. Lees verder 
  
Of ga direct aan de slag met welbevinden met de Gezonde School-aanpak.

Aflevering 4: Inclusiviteit


 
Wat doet het met leerlingen als ze het gevoel hebben dat ze er niet helemaal bij horen? Heeft het gevolgen voor hun lichamelijke en mentale gezondheid? En wat kunnen scholen eraan doen? Hoe kunnen zij inclusiever worden?
 
Onderwijssocioloog Iliass El Hadioui geeft antwoorden in deze vierde aflevering van Gezonde School, de podcast. Verder in deze aflevering over inclusiviteit leerlingen van het Greijdanus, een school voor gereformeerd voortgezet onderwijs uit Zwolle. Zij praten over hun christelijke bubbel én wat de school doet om ook hierbuiten te kijken.

Geïnspireerd? Lees dan ook deze artikelen:
 
Hoe zorg je ervoor dat iedereen zichzelf kan zijn?
Niet in elke cultuur wordt geaccepteerd dat je anders bent in seksuele voorkeur. Dan is het niet vanzelfsprekend om elkaar te ‘laten’. Hoe zorg je er dan voor dat alle studenten zichzelf kunnen zijn? Lees verder
 
Betrek leerlingen actief bij streven naar inclusiviteit
De onderwerpen seksualiteit en inclusiviteit gaan pas écht leven, als je leerlingen zelf onderdeel laat zijn van discussies, vindt Marian van den Berge, docent maatschappijleer. Wat vinden de leerlingen daarvan? Lees verder
 
Of ga direct aan de slag met welbevinden met de Gezonde School-aanpak.
  

Aflevering 3: Schermtijd

Beluister de podcast:

‘Als een filmpje veel views heeft, heeft dat wel impact op hoe vrolijk ik me voel. Ik blijf dan kijken hoeveel views of likes ik krijg. Dan blijf ik er mee bezig.’ Aan het woord is een van de studenten van het Mediacollege Amsterdam. In deze aflevering over beeldschermgebruik gaat podcastmaker Maarten Dallinga op bezoek bij deze school. Ook legt hij experts vragen voor: Hoeveel schermtijd per dag is gezond? Hoe ga je hierover in gesprek met studenten?

Geïnspireerd? Lees dan ook deze artikelen:
 
Online les, toch weg van het scherm
Online les geven en ervoor zorgen dat studenten niet de hele dag achter hun scherm zitten? “Breng ze in beweging door out of the box te denken. Dat kan echt bij elk vak”, zegt Leonoor Ruigrok, docent bij het Mediacollege Amsterdam. Lees verder
 
Mediawijsheid nu extra belangrijk
Online les geven en ervoor zorgen dat studenten niet de hele dag achter hun scherm zitten? “Breng ze in beweging door out of the box te denken. Dat kan echt bij elk vak”, zegt Leonoor Ruigrok, docent bij het Mediacollege Amsterdam. Lees verder
 
Of ga direct aan de slag met mediawijsheid met de Gezonde School-aanpak.

Aflevering 2: Gezonde voeding

Beluister de podcast:

Leren over gezonde voeding, is dat basisschoolkost? Jazeker, vinden ze op basisschool De Striepe in Oldeholtpade. Gedragsonderzoeker Roel Hermans is het daarmee eens. ‘De school is één van de eerste plekken waar leerlingen kunnen leren om gezond te eten.’ Hoe? Podcastmaker Maarten Dallinga zoekt het uit. Beluister vanaf 18 januari 2022 deze tweede aflevering van Gezonde School, de podcast.

Geïnspireerd? Lees dan ook dit artikel:

Geen snacks meer op school

Op het Kiem Montessori in Amsterdam willen ze geen chips, koek en andere snacks meer zien. Ook fast food en frisdrank zijn uit den boze. Hoe hebben zij dit in de praktijk gebracht?
Lees het artikel. Of ga direct aan de slag met gezonde voeding met de Gezonde School-aanpak.

Aflevering 1: Mentale gezondheid

Beluister de podcast:

Wat kunnen professionals in en rond het onderwijs doen voor het welbevinden van leerlingen en studenten? Podcastmaker Maarten Dallinga spreekt in deze aflevering met Gonneke Stevens, universitair hoofddocent bij Interdisciplinaire sociale wetenschap aan de Universiteit Utrecht. Ook bezoekt hij Nova College Beverwijk, een mbo waar jongeren worden begeleid die tijdelijk geen opleiding volgen en extra aandacht nodig hebben.

Geïnspireerd? Lees dan ook dit artikel:

Mentorlessen over stress

Mentorlessen over stress boden eyeopeners aan leerlingen en docenten van het Haarlemmermeer Lyceum uit Hoofddorp.
Lees het artikel. Of ga direct aan de slag met welbevinden met de Gezonde School-aanpak.

Deel deze pagina op