Ingezonden door: Het Hooghuis - Oss

Het begon allemaal in 2009 met Gezonde Schoolkantines op onze zes scholen in Oss. Dagelijks leren leerlingen dat gezond eten, lekker eten is. Ze lopen stage in onze kantines en ook tijdens de lessen besteden we veel aandacht aan gezond eten en voldoende beweging. We organiseren verschillende activiteiten en informatiebijeenkomsten. Ook vragen we elk jaar ideeën aan onze leerlingen tijdens het evenement 'Gezonde School van de Toekomst'.

Waarom werkt deze Gouden Tip?

Door leerlingen te betrekken in de ontwikkelingen van Het Hooghuis als Gezonde School, creëren we draagvlak onder de jeugd. Leerlingen zijn op vroege leeftijd al bezig met gezondheid en wat dat voor hen kan betekenen. Leerlingen geven ons frisse ideeën en inspireren ons met hun gedachte over ‘Hoe ziet jouw Gezonde School van de Toekomst eruit?’. Door hen actief te laten meedenken, zijn ze betrokken bij de ontwikkelingen en zijn ze deelgenoot van de Gezonde School.

Wat merk je aan leerlingen/studenten?

We zien dat leerlingen bezig zijn met ‘gezondheid’. Hashtags zoals ‘#Fitgirl’ vliegen je om de oren. Maar hoe ze dit praktisch toepassen in hun eigen omgeving en identiteit is soms lastig. Door begeleiding, interesse en betrokkenheid van school kunnen leerlingen zich ontwikkelen en hun eigen mening vormen. We zien dat het thema leeft onder de leerlingen en hun gedrag verandert. Gezonde levensstijl krijgt steeds meer draagvlak en kinderen maken een gezonde keuze. Dat is het beste resultaat wat we kunnen wensen.

Zo gaat mijn school verder met deze Gouden Tip

Elk jaar organiseren we een groots evenement ‘Gezonde School van de Toekomst’ waar we de beste ideeën van onze leerlingen presenteren. We zijn gestart met het project ‘Groene schoolplein’ waar ideeën van leerlingen verwerkt zijn in de verbouwingsplannen zodat thema’s voeding, beweging en educatie samenkomen. Zo hebben we ook een app waarbij leerlingen hun eigen ‘Wereldburger’ samenstellen. Een lesprogramma dat de leerling meeneemt op ontdekkingstocht naar gezonde samenstellingen. De winnende burger komt op het menu in verschillende lokale horecagelegenheden.

Dit is ons advies aan andere scholen

Door te luisteren naar onze leerlingen zijn we meer in contact en kunnen we nog beter begeleiden, ondersteunen en onderwijzen in hun eigen taal. Het belang van gezond leven is hiermee dichterbij de leerling dan ooit. Het geeft het ons enorm veel inspiratie en energie. Ons advies; betrek iedereen (ook ouders) bij het proces van een Gezonde School. Organiseer activiteiten waaraan je kunt deelnemen en je mening kunt geven. Positioneer jezelf als echte Gezonde School voor iedereen.