Ingezonden door: IKC De Geluksvogel

Wij organiseren elk jaar een restaurantavond op onze school om ouders en kinderen samen gezellig en vooral gezond te laten koken en te eten, maar zeker ook om hen te informeren over gezonde voeding en het belang daarvan.  Dit doen wij in samenwerking met een voedingscoach die voorafgaand aan het diner samen met ouders en leerlingen gaat koken.

Waarom werkt deze Gouden Tip?

Wij merken al jaren dat er weinig ouders afkomen op informatie-avonden. Waar onze ouderpopulatie wel voor naar school komt, zijn ouder-kind activiteiten. We hebben daarom vorig jaar voor de eerste keer een restaurantavond georganiseerd. Voor € 2,- kunnen ouders (maar ook familieleden) samen met hun zoon/dochter een driegangen-diner eten op school. Alle kinderen hebben een taak in de voorbereiding. Daarnaast informeren wij ouders tussen de 'gangen' door over het belang van o.a. het ontbijt en goedkope gezonde voeding.

Wat merk je aan leerlingen/studenten?

We merken dat ouders erg geïnteresseerd zijn in deze avond. Op een gemiddelde informatieavond komen zo'n 10 ouders. Bij de restaurantavond komen daarentegen gemiddeld 80 ouders en leerlingen.

Zo gaat mijn school verder met deze Gouden Tip

Wij blijven de restaurantavond organiseren, omdat wij merken dat het thema gezonde voeding leeft. Bij ons al op de basisschool, maar zeker ook bij de leerlingen en hun ouders.
Daarnaast gaan we in het voorjaar ook een restaurantmiddag organiseren, waarbij we ouders en leerlingen uitnodigen voor een gezonde lunch. Ook daarbij zullen wij ondersteund worden door de voedingscoach.

Dit is ons advies aan andere scholen

Bekijk hoe je ouders goed kunt betrekken bij hetgeen de school wilt bereiken. Hierbij kun je informatie inwinnen door je plannen te bespreken met MR ouders of het houden van een enquete. Vorm vervolgens een werkgroep met collega's om een activiteit te organiseren.