Ingezonden door: IKC De Wieken - Nijmegen

Alle tafels en stoelen zijn gesorteerd op maat en van kleurcodering voorzien. Een opslagplek is gecreëerd voor extra meubilairsets. Iedere 6 maanden worden leerlingen van groep 3 t/m 8 gemeten met een speciaal meetlint 'Peter de Beenmeter'. Met dit meetlint worden onderbeen en bovenbeen gemeten en kan eenvoudig bepaald worden welke maat tafel en stoel het beste past. Het meetlint is zo gemaakt dat leerlingen elkaar (evt. met hulp) kunnen meten. Een meetoverzicht helpt de leerkrachten bij de logistiek. Het filmpje van Peter de Beenmeter laat zien hoe dit proces precies in zijn werk gaat.

Waarom werkt deze Gouden Tip?

Kinderen die prettig zitten, zitten rustiger. Dit zorgt niet alleen voor meer rust in de groep maar ook voor beter leren.

Wat merk je aan leerlingen/studenten?

Leerlingen zijn zich bewust dat hun tafel en stoel bij hun (been)lengte moet passen, hoewel ze natuurlijk nog steeds bijna allemaal het liefst groot willen zijn. Doordat het meetlint heel ‘eerlijk’ werkt is de acceptatie van de uitkomst groot. Door goed passend meubilair zitten de leerlingen stabieler, met de voeten op de vloer, waardoor er meer rust in de klas is.

Zo gaat mijn school verder met deze Gouden Tip

De halfjaarlijkse metingen blijven herhaald worden, al is het alleen al doordat leerlingen nu uit zichzelf aangeven dat het tijd is voor een nieuwe meting.
Het plan is om hen door het gebruik van een persoonlijk groeiblad inzicht te geven in de opeenvolgende metingen. Hierdoor kunnen ook kinderen die klein van stuk zijn, zien dat óók zij groeien! Bovendien kan een school door het overzicht van alle groepen op tijd anticiperen als er van een bepaalde hoogte onvoldoende meubilair is.

Dit is ons advies aan andere scholen

Ga aan de slag met Peter de Beenmeter en zorg dat elke leerling een passende tafel en stoel heeft. Goed en leuk voor de individuele leerling, goed voor de groep en goed voor het onderwijs.