Ingezonden door: De Meentschool - Winschoten

Onze school heeft een biologische moestuin met een kas. In deze moestuin kweken wij samen met de leerlingen allerlei soorten groenten, fruit en kruiden. Deze producten gebruiken wij weer in onze HORECA, waarin onze VSO leerlingen ervaring opdoen als voorloper op externe stages. Leerlingen maken gezonde broodjes en soep met verse ingredienten, welke vervolgens in de kantine voor een klein bedrag gekocht kunnen worden. Daarnaast verzorgen wij met de leerlingen ook gezonde lunches in opdracht van bedrijven.

Waarom werkt deze Gouden Tip?

Veel van onze leerlingen krijgen vanuit huis geen gezond eet- en leefpatroon aangeboden. Omdat de leerlingen zelf erg actief zijn met het proces van het kweken van de groenten en fruit en het bereiden van verantwoorde lunches stimuleert het ze extra om deze producten ook zelf te proeven.

Wat merk je aan leerlingen/studenten?

Wij zijn nu een aantal jaar bezig met ons gezonde voedingsbeleid en het leuke is dat wij merken dat de leerlingen meegroeien in dit proces. Zagen we eerst met name pakjes drinken met veel suikers, zien we nu dat veel leerlingen doppers/flesjes water mee hebben. Een ander voorbeeld is dat wij in de Horeca voorheen tosti's aanboden van wit brood. Tegenwoordig hebben wij alleen nog maar tosti's van volkoren brood en de leerlingen vinden ze net zo lekker!

Zo gaat mijn school verder met deze Gouden Tip

De moestuin en kas zijn dit jaar mooi van de grond gekomen. Iedere klas onderhoudt zijn tuintje mooi en daar gaan we volgend schooljaar gewoon mee verder. Daarnaast zullen we in de moestuin nog meer gaan letten op welke groenten en kruiden we kweken, die we vervolgens weer kunnen gaan gebruiken tijdens de interne stages 'Horeca'.

Dit is ons advies aan andere scholen

Ga in overleg met de gemeente over het realiseren van een moestuin. De gemeente staat hier vaak wel voor open. Het is voor hun ook een mooi visitekaartje om gezonde scholen binnen hun gemeente te hebben.