Relaties en seksualiteit in het mbo

terkeuze-2019-RIVM-gezondeschool-a095-20small.jpg

Voor een veilig schoolklimaat en een gezonde ontwikkeling van alle studenten is het belangrijk om aandacht te besteden aan relaties en seksualiteit.

Op deze pagina lees je hoe je dit op een blijvende manier kunt implementeren. Ook lees je hoe je een themacertificaat kunt behalen, zodat jouw school zich Gezonde School mag noemen.

Waarom werken aan relaties en seksualiteit?

  • De meeste studenten zijn nog volop in ontwikkeling op het gebied van relaties en seksualiteit. Hoe ze omgaan met seksualiteit, grenzen, seksuele diversiteit en genderdiversiteit, is bepalend voor hun eigen vorming én voor die van hun schoolgenoten – en daarmee ook voor het schoolklimaat.
  • Aandacht hiervoor leidt tot meer zelfbewuste, seksueel gezonde jongeren en uiteindelijk ook tot minder schooluitval en een beter toekomstperspectief.
  • Seksuele vorming draagt bij aan het voorkomen van onbedoelde zwangerschappen, seksuele grensoverschrijding en soa’s. Ook is er aandacht voor mensen met een andere seksuele oriëntatie of genderidentiteit.
  • Studenten ontdekken wat hun wensen en grenzen zijn en hoe ze rekening kunnen houden met die van anderen.
  • Studenten krijgen betrouwbare informatie en worden voorbereid op seksuele contacten. Door aandacht te besteden aan relaties en seksualiteit kunnen studenten problemen eerder aankaarten en hulp of advies vragen.

     

Aan de slag met relaties en seksualiteit

De Gezonde School-aanpak zorgt voor een blijvend resultaat. Werk aan relationele en seksuele vorming op jouw school aan de hand van de vier pijlers: educatie, schoolomgeving, signalering en beleid.

Educatie

Studenten zijn al seksueel actief of worden dat binnen aanzienlijke tijd. Zorg dat ze weten hoe ze op een gezonde manier relaties aan kunnen gaan en ontdekken wat veilig en prettig is, voor zichzelf en de ander. Geef relaties en seksualiteit een structurele plek in de lessen. Neem het op in het curriculum en het schoolbeleid. Zorg voor bij- en nascholing voor medewerkers en informeer ouders en verzorgers.

Lessen en activiteiten

  • Maak in het lesprogramma gebruik van erkende Gezonde
...

Schoolomgeving

Zorg voor aandacht voor relaties en seksualiteit in de schoolomgeving. Denk aan een veilige fysieke ruimte, een veilig schoolklimaat en aan handelen bij grensoverschrijdend gedrag. Laat studenten en medewerkers meedenken en zoek de samenwerking op met ketenpartners in je regio.

Veilige omgeving

  • Maak van de school een veilige omgeving.
  • Let op de fysieke ruimte. Zijn daar verbeteringen in aan te brengen? Zorg bijvoorbeeld dat donkere plekken verlicht worden en dat er zicht is op werkplekken buiten het klaslokaal. Ook kun je denken aan toezicht op het schoolplein, cameratoezicht en de aanwezigheid van condoomautomaten op
...

Signaleren

Doe periodiek onderzoek bij studenten. Wees alert op zorgwekkende ontwikkelingen. Zorg voor tijdige signalering van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Zorg dat signalen opgepakt worden door een signalerings-, zorg- en verwijsstructuur. Regel hulp voor studenten met problemen of zorgen rond relaties en seksualiteit. Zorg dat studenten, ouders en verzorgers weten bij wie ze terecht kunnen als ze vragen of hulp nodig hebben. 

Periodiek onderzoek

  • Doe periodiek onderzoek bij studenten. Het is aan te raden om jaarlijks de seksuele gezondheid van studenten in kaart brengen voor een tijdige signalering van seksueel
...

Beleid

Zorg dat aandacht voor relaties en seksualiteit een vaste plek heeft in het schoolbeleid. Welke visie heeft de school op relaties en seksualiteit? Zorg voor schoolregels en naleving. Betrek studenten en medewerkers hierbij. Borg taken en verantwoordelijkheden en evalueer je beleid ongeveer elke twee jaar.

Visie

  • Welke visie heeft de school op relaties en seksualiteit? Heeft de school op meerdere momenten aandacht voor dit thema? Door dit op te nemen in een schoolbreed beleid zorg je ervoor dat er blijvend aandacht voor is.

Veilig klimaat

  • Beschrijf wat de school doet om seksueel grensoverschrijdend
...

Inspiratie

Uitvoering van het plan

Hoe zorg je voor een succesvolle implementatie van je plan? Bekijk onze tips.

Uitvoering

Terugblikken en vooruitkijken

Evalueren, successen vieren, de aandacht vasthouden en vooruitkijken. Bekijk onze tips.

Terugblikken en vooruitkijken

Financiële en praktische ondersteuning

Met een stimuleringsregeling kun je praktische en financiële ondersteuning krijgen. Met het ondersteuningsaanbod bijvoorbeeld ontvangt jouw school advies en ondersteuning van de Gezonde School-adviseur en kan jouw school een geldbedrag inzetten voor onder andere de Gezonde School-coördinator, erkende Gezonde School-activiteiten of de aanvraag van een themacertificaat.

Met de Stimuleringsregeling Relaties en Seksualiteit ontvangt jouw school advies en ondersteuning van een Gezonde School-adviseur en een geldbedrag voor de inzet van een Gezonde School-coördinator, de aanschaf van erkende Gezonde School-activiteiten op het gebied van relationele en seksuele vorming en/of extra scholingsaanbod. Voor deze regeling volgt de Gezonde School-coördinator een verplichte basistraining.

Gezonde School-adviseurs van de GGD komen op veel scholen die werken met de Gezonde School-aanpak. De Gezonde School-adviseur kan ook jouw school begeleiden en adviseren. Doe het niet alleen! Neem contact op met de Gezonde School-adviseur in jouw regio.

Bekijk alle stimuleringsregelingen   Vind een Gezonde School-adviseur in jouw regio

Themacertificaat Relaties en seksualiteit

Wil je laten zien dat jouw school op een goede manier werkt aan relationele en seksuele vorming? Vraag dan het themacertificaat Relaties en seksualiteit aan.

Bekijk alle criteria   Vraag het themacertificaat aan

Heeft jouw school minimaal één themacertificaat behaald? Dan mag jouw school zich een Gezonde School noemen. Lees meer over het vignet Gezonde School en het aanvraagproces.

En dan...

Heb je relaties en seksualiteit met succes geïmplementeerd? Gefeliciteerd! Nu is het belangrijk om het thema onder de aandacht te houden en te verstevigen.

Je kunt verdiepen binnen je thema('s). Je kunt ook verbreden naar en verbinden met andere thema's. 

De gouden stap

undefined

Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met Rutgers en Soa Aids Nederland.

Op deze pagina:

Deel deze pagina op