- In de praktijk blijkt vaak dat leerlingen pas goed in staat zijn om te leren als ze zich veilig voelen en lekker in hun vel zitten. Maar ook dat goed onderwijs krijgen en succes ervaren op school, leerlingen helpt om beter in hun vel te zitten. Welbevinden en leren kunnen dus niet los van elkaar gezien worden.
- Structureel werken aan welbevinden zorgt voor een fijnere sfeer in de school.
- In een veilig en inclusief schoolklimaat mag iedereen zichzelf zijn, mogen leerlingen fouten maken en tonen ze gepast sociaal gedrag.
- In een veilig en inclusief schoolklimaat is minder verzuim onder docenten.
- Leerlingen die lekker in hun vel zitten hebben meer zelfvertrouwen en zijn weerbaarder. Daardoor kunnen ze zich beter inleven in een ander, beter omgaan met emoties van zichzelf en anderen, hechtere relaties opbouwen en beter leren.
- Leerlingen met een goede basis in sociaal-emotioneel welbevinden hebben minder kans om (later) problemen te ontwikkelen in hun gedrag, gezondheid of functioneren
- Door te werken aan welbevinden kun je problemen op tijd signaleren en op tijd handelen bij tekenen van psychosociale problemen.
Wat doet jouw school allemaal al?
Heb je de beginsituatie goed in kaart? Denk aan je ambitie, vertrekpunt en kansen. Met de themascan kun je afvinken wat je al op orde hebt.