Bewegen en sport in het voortgezet onderwijs

Bewegen en Sport Voortgezet Onderwijs

Uit onderzoek blijkt telkens weer dat leerlingen te weinig bewegen. Een gezonde geest leeft in een gezond lichaam. Werken aan bewegen en sport in het onderwijs loont! Op deze pagina lees je hoe je bewegen en sport op een blijvende manier kunt implementeren en hoe je een themacertificaat kunt behalen, zodat jouw school zich een Gezonde School mag noemen.

Waarom werken aan bewegen en sport?

  • Bewegen en sporten verbetert de gezondheid, motoriek en welbevinden van leerlingen en draagt bij aan hun sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. 
  • Leerlingen zitten gemiddeld 9,7 uur per dag! Slechts 33% van de 12 t/m 17-jarigen haalt de beweegrichtlijnen.   
  • Meer bewegen op school verbetert de aandacht en schoolprestaties van leerlingen. 
  • Voldoende bewegen en een goede motorische vaardigheid zorgen dat jongeren nu, maar ook op latere leeftijd, lichamelijk actiever en fitter zijn en dus een actieve en gezondere leefstijl hebben. 
  • Door leerlingen bewust te maken van hun eigen mogelijkheden en voorkeuren op het gebied van bewegen en sport, is de kans groter dat ze de rest van hun leven met plezier zullen blijven bewegen. 
  • Fitte leerlingen lopen minder risico op overgewicht. Leerlingen met een gezond gewicht zitten lekkerder in hun vel en verzuimen minder dan leerlingen met overgewicht. 
  • Samen sporten en bewegen, matig intensieve fysieke activiteit en het ervaren van succes hebben een sterk positief verband met mentaal welbevinden.  
  • Daarnaast draagt het bij aan de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden, zoals samenwerken, omgaan met tegenslagen en weerbaarheid. 
  • Bovendien heeft bewegen een positief effect op belangrijke hersenactiviteiten die je gebruikt bij het leren. 
  • Sportieve activiteiten vergroten de betrokkenheid van leerlingen bij de school (Collard et al., 2014). 

Aan de slag met bewegen en sport

De Gezonde School-aanpak zorgt voor een blijvend resultaat. Werk aan bewegen en sport op jouw school aan de hand van de vier pijlers: educatie, schoolomgeving, signalering en beleid. 

Educatie

Zorg dat bewegen en sport structureel aan bod komt in de lessen en activiteiten. De lessen lichamelijke opvoeding zorgen ervoor dat de motorische vaardigheden vergroten en leerlingen plezier in bewegen ontwikkelen. Besteed ook buiten het vak lichamelijke opvoeding aandacht aan voldoende bewegen. En biedt bij- of nascholing aan docenten aan. 

Lessen en activiteiten

  • Om een actieve leefstijl te stimuleren, is het belangrijk om ook buiten het vak lichamelijke opvoeding aandacht aan voldoende bewegen te besteden. Laat onderwijsactiviteiten rond bewegen en sport daarom elk leerjaar aan bod komen. Dat kan bijvoorbeeld
...

Schoolomgeving

Maak van school een beweegvriendelijke omgeving. Als de school en omgeving uitnodigen tot bewegen, zullen leerlingen dat ook eerder gaan doen. Betrek leerlingen, ouders, verzorgers en medewerkers. Werk samen met relevante samenwerkingspartijen in je omgeving.  

Schoolomgeving

  • Denk aan een inrichting die aansluit bij de belevingswereld van leerlingen. Zoals een Gezond Schoolplein of een beweegplein met pannaveld, basketbalveld of fitnesstoestellen in plaats van hang-
...

Signaleren

Zorg dat je in de gaten houdt hoe het gaat met het bewegen en sporten van de leerlingen met een leerlingvolgsysteem of meetsysteem. Doe regelmatig onderzoek. Leg afspraken vast in een zorgprotocol. En help leerlingen en ouders met vragen over bewegen en sport. 

Meetsysteem

  • Weet je van alle leerlingen of zij voldoende bewegen en of zij motorisch vaardig genoeg zijn? 
  • Ontstaan er problemen of zorgen rond bewegen, zoals inactiviteit of beweegachterstanden? Of zijn ze er misschien al? Daar kom je achter door onderzoek te doen middels een leerlingvolgsysteem of meetsysteem. 
  • Herhaal dit onderzoek
...

Beleid

Stel een beweeg- en sportbeleid op. Hierin staat wat de school doet om beweging en deelname aan sport te stimuleren. Informeer leerlingen, medewerkers, ouders en verzorgers regelmatig. En borg taken en verantwoordelijkheden. 

Beleid

  • Stel een beweeg- en sportbeleid op. Het start bij het gevoel dat werken aan bewegen en sport goed is voor kinderen. Daarna kan een beweegvisie voor de school geformuleerd worden.  
  • Houd hierbij ook rekening met de beleidslijn vanuit het Ministerie
...

Inspiratie

Uitvoering van het plan

Hoe zorg je voor een succesvolle implementatie van je plan? Bekijk onze tips.

Uitvoering

Terugblikken en vooruitkijken

Evalueren, successen vieren, de aandacht vasthouden en vooruitkijken. Bekijk onze tips.

Terugblikken en vooruitkijken

Financiële en praktische ondersteuning

Met een stimuleringsregeling kun je praktische en financiële ondersteuning krijgen. Met het ondersteuningsaanbod bijvoorbeeld ontvangt jouw school advies en ondersteuning van de Gezonde School-adviseur en kan jouw school een geldbedrag inzetten voor onder andere de Gezonde School-coördinator, erkende Gezonde School-activiteiten of de aanvraag van een themacertificaat. Ook zijn er stimuleringsregelingen voor specifieke thema's.

Gezonde School-adviseurs van de GGD komen op veel scholen die werken met de Gezonde School-aanpak. De Gezonde School-adviseur kan ook jouw school begeleiden en adviseren. Doe het niet alleen! Neem contact op met de Gezonde School-adviseur in jouw regio.

Bekijk alle stimuleringsregelingen   Vind een Gezonde School-adviseur in jouw regio

Themacertificaat Bewegen en sport

Wil je laten zien dat jouw school op een goede manier werkt aan bewegen en sport? Vraag dan het themacertificaat Bewegen en sport aan.

Bekijk alle criteria   Vraag het themacertificaat aan

Heeft jouw school minimaal één themacertificaat behaald? Dan mag jouw school zich Gezonde School noemen. Lees meer over het vignet Gezonde School en het aanvraagproces.

En dan...

Heb je bewegen en sport met succes geïmplementeerd? Gefeliciteerd! Nu is het belangrijk om het thema onder de aandacht te houden en te verstevigen.

Je kunt verdiepen binnen je thema('s). Je kunt ook verbreden naar en verbinden met andere thema's. 

De gouden stap

undefined

Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met de KVLO en het Kenniscentrum Sport & Bewegen.

Op deze pagina:

Deel deze pagina op