- Uit onderzoek blijkt dat contact met de natuur zorgt voor meer geluk en minder stress.
- Vergroening van schoolpleinen heeft een positieve invloed op het welzijn en het gedrag van leerlingen op de basisschool.
- Na vergroening blijkt dat schoolpleinen meer worden gewaardeerd en leerlingen meer gevarieerd zijn in hun spel.
- Op groene schoolpleinen voelen meisjes zich meer betrokken in het spel en bewegen ze intensiever.
- Leerlingen kunnen zich beter concentreren als ze pauze hebben gehouden op een groen schoolplein. Daarnaast ervaren ze meer steun van leeftijdsgenoten en zijn er aanwijzingen dat groen symptomen van ADHD kan verminderen.
- Leerlingen kunnen tuinieren, wat een positief effect op de gezondheid heeft. Het stimuleert de hersenontwikkeling en verbetert het geheugen, het ruimtelijk inzicht, de executieve vaardigheden en de werkhouding.
- Werken met groente en fruit bevordert gezonde voedselkeuzes.
- In een beter binnenmilieu hebben leerlingen minder gezondheidsklachten. Er is minder ziekteverzuim, ook onder leerkrachten. Ook verbeteren het welzijn en de leer- en werkprestaties van leerlingen en medewerkers.
- Het plaatsen en verzorgen van planten in de klas blijkt schoolprestaties te verbeteren en gezondheidsklachten te verminderen. Ook blijkt dat het helpt het geheugen te verbeteren: leerstof wordt beter onthouden.
- Door vaker met leerlingen naar buiten te gaan, leren zij het belang van groen en een gezond milieu begrijpen.
- Hoe groener de (school)omgeving is, hoe sneller en beter leerlingen kennis en vaardigheden aanleren rond milieu en natuur.
Afkijken mag!
Leer van andere scholen die de Gezonde School-aanpak voor milieu en natuur toepassen.