- Kinderen die op jonge leeftijd voldoende en gevarieerd bewegen in een uitdagende en gevarieerde omgeving, hebben gemiddeld betere motorische vaardigheden dan kinderen die minder bewegen en minder gevarieerd bewegen. Goed ontwikkelde motorische vaardigheden zijn belangrijk voor het ontwikkelen en behouden van een actieve leefstijl.
- Leerlingen ontdekken wat hun mogelijkheden zijn en leren hun beperkingen accepteren. Ook helpt het ze bij het ontwikkelen van een zelfbeeld en lichaamsidee. Tegelijkertijd leren ze omgaan met onzekerheid en angst en worden ze zelfredzamer.
- Ze ontwikkelen plezier in bewegen, doordat ze vaardiger erin worden en succeservaringen opdoen. En wie op jonge leeftijd plezier ervaart in sporten en bewegen, ontwikkelt dikwijls een actieve leefstijl op latere leeftijd.
- Als leerlingen beter en makkelijker bewegen merken ze dat ze kunnen meedoen met anderen. Hierdoor verruimen ze hun belevingswereld en krijgen ze meer zelfvertrouwen.
- Het helpt leerlingen ook om met anderen te leren omgaan.
- Bij bewegingsonderwijs zijn leerlijnen gekozen die een rechtstreekse relatie hebben met allerlei activiteiten uit de bewegingscultuur. Voor ieder cluster is er een karakteristiek beschreven en voor alle clusters gelden er ook kerndoelen op het gebied van bewegingsonderwijs.
Afkijken mag!
Leer van andere scholen die de Gezonde School-aanpak voor bewegen en sport toepassen.