Veel leerlingen luisteren heel vaak én lang naar muziek, spelen games met een koptelefoon op en kijken films met de volumeknop omhoog gedraaid. Maar weten ze eigenlijk of dat veilig is voor hun gehoor? En welke rol spelen hun ouders en verzorgers bij het gezond houden van hun gehoor? Effectief werken aan gehoor vraagt om educatie. Hoe pak je dat aan?

Zet onderwijsactiviteiten in

Maak in het lesprogramma gebruik van passende onderwijsactiviteiten over gehoor. Zo kun je leerlingen laten ontdekken hoe het komt dat ze geluid kunnen horen en leer je ze hoe ze gehoorschade kunnen voorkomen. Kies bijvoorbeeld voor deze Gezonde School-activiteit:

HoorToren

Met het gratis digitale lespakket De HoorToren leren leerlingen uit alle groepen over de werking van geluid, het gehoor en hoe gehoorschade ontstaat. In het pakket zitten opdrachtkaarten, werkbladen, handleidingen, een Kinderhoortest en meer. Leer meer over de HoorToren

Alle Gezonde School-activiteiten

Zoek je een andere activiteit of wil je weten wat voor activiteiten er nog meer zijn?

Bekijk alle Gezonde School-activiteiten

Geef structureel aandacht aan gehoor

Leerlingen luisteren meer naar muziek naarmate ze ouder worden, vaak via oortjes of een koptelefoon. Daarnaast komen ze steeds meer in aanraking met versterkte muziek op (school)feestjes en krijgen ze steeds vaker opdrachten van school waarbij ze oortjes of een koptelefoon gebruiken. Zo loopt de belasting op het gehoor op en daarmee ook het risico op gehoorschade. Het is dus zinvol om onderwijsactiviteiten over het gehoor vroeg en structureel aan bod te laten komen. Dat kan bijvoorbeeld zo:

• Besteed extra aandacht aan het gehoor rond momenten met veel of versterkt geluid, zoals de Koningsspelen, Sinterklaas, kerst, schoolfeesten, musicals en uitvoeringen. Ook kun je het extra onder de aandacht brengen op de Internationale Dag van het Gehoor op 3 maart.
  • Neem de lessen op in het curriculum, bijvoorbeeld bij biologie, muziek of het menselijk lichaam. Informeer medewerkers over het gezond houden van het gehoor en het lesprogramma daarover. Informatie over een gezond gehoor is te vinden bij VeiligheidNL.
  • Werk bij voorkeur met een doorlopende leerlijn, zodat er aandacht voor het gehoor is van de onderbouw tot en met de bovenbouw.
  • Neem onderwijsactiviteiten over gehoor op in het schoolbeleid en geef er uitleg bij. Waarom worden ze uitgevoerd en in welke leerjaren vinden ze plaats?

Tip: gebruik het leerplankader Gezonde leefstijl

Het leerplankader Gezonde leefstijl van SLO biedt handvatten om een curriculum samen te stellen dat past bij de leeftijd van de leerling. Je vindt het leerplankader op SLO.nl.

Informeer ouders en verzorgers

Niet alleen leerlingen en leraren zijn zich vaak niet bewust van de risico’s voor hun gehoor, dit geldt ook voor ouders en verzorgers. Informeer ook hen daarom over het gezond houden van het gehoor en het lesprogramma daarover. Voor informatie over het ontstaan van gehoorschade kun je verwijzen naar VeiligheidNL. Informeren kan via een ouderbijeenkomst, een ouderbrief of de schoolgids. Ook kun je ouders en verzorgers tussentijds informeren als je bijvoorbeeld maatregelen treft om een gehoorvriendelijk evenement te organiseren.

Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met VeiligheidNL.