Het doel van de Gezonde School-aanpak is een gezonde leefstijl vanzelfsprekend te maken voor leerlingen en studenten. Dit lukt door met een stappenplan te werken aan een gezondheidsthema dat de school zelf kiest. Voorbeelden van thema's zijn: Voeding, Bewegen en sport, Mediawijsheid of Relaties en seksualiteit. Eerst bekijk je wat de school al doet aan het thema en dan versterk je wat goed gaat. Met de Gezonde School-aanpak zorg je voor een geheel.
Wat is Gezonde School?
Gezonde School is een programma dat onderwijsprofessionals helpt om een gezonde leefstijl op school vanzelfsprekend te maken. Hieronder vind je informatie over:
De Gezonde School-aanpak
Tip: gebruik de toolkit
In de toolkit vind je handige (informatie)materialen die je helpen bij het werken met de Gezonde School-aanpak. Bekijk de toolkit voor primair onderwijs, gespecialiseerd onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo.
Bekijk het stappenplan
Ga naar het stappenplan voor: primair onderwijs, gespecialiseerd onderwijs, voortgezet onderwijs of mbo.
Succesfactoren
In elke stap is betrokkenheid van school en ouders en verzorgers een succesfactor. Leraren hebben een voorbeeldfunctie. Denk aan gezonde traktaties in de lerarenkamer, niet roken rondom school en in de pauze samen sporten of bewegen met leerlingen en studenten. De hulp van ouders en verzorgers is nodig om het gedrag van leerlingen binnen en buiten school te veranderen. Met de Gezonde School-aanpak kies je daarom samen met collega’s, leerlingen of studenten en ouders en verzorgers doelen, acties en activiteiten.
Vier pijlers van Gezonde School
Voor elk gezondheidsthema werk je aan de vier pijlers van Gezonde School. Waarom? Zo bereik je een maximaal effect. Wat kun je per pijler doen?
- Educatie: Besteed als school structureel aandacht aan het gezondheidsthema in de lessen. Probeer daarbij creatief te zijn. Denk bijvoorbeeld aan bewegend leren. Of laat een gezondheidsthema in verschillende vakken aan bod komen.
- Schoolomgeving: Pas de fysieke en sociale omgeving van de school aan om gezond gedrag te stimuleren. Denk aan de inrichting van het schoolplein of afspraken met de supermarkten in de wijk.
- Signaleren: Weet waaraan je vroeg gezondheids- of leefstijlproblemen onder leerlingen of je studenten herkent. En wees hier samen met collega's (leraren én andere schoolmedewerkers) alert op. Zorg met collega's dat jullie goed op signalen reageren, bijvoorbeeld door te verwijzen naar passende hulp.
- Beleid: Leg maatregelen voor gezondheidsbevordering vast in het schoolbeleid. Zo blijft het onderwerp onder de aandacht.
Door het werken met de Gezonde School-aanpak komt er beweging in alle thema’s van Gezonde School. Er is meer bewustwording, meer zicht op subsidies en regelmatig komen collega’s op me af met leuke ideeën