Logo verkiezing Sportiefste School van Nederland

De genomineerde scholen voor de speciale vmbo Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) (Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo))-editie van de verkiezing Sportiefste VO-school van Nederland 2023 zijn bekend. Op de finaledag van de verkiezing, 19 april 2023, wordt de hoofdprijs uitgereikt aan de winnende school. Het is de elfde keer dat de KVLO Koninklijke Vereniging van Leraren Lichamelijke Opvoeding (KVLO) URL: https://www.kvlo.nl/ (Koninklijke Vereniging van Leraren Lichamelijke Opvoeding (KVLO) URL: https://www.kvlo.nl/), Kenniscentrum Sport en Bewegen, NOC*NSF Nederlands Olympisch Comité * Nederlandse Sport Federatie (Nederlands Olympisch Comité * Nederlandse Sport Federatie) en Stichting Special Heroes Nederland deze verkiezing organiseren.

Genomineerden Sportiefste VO-School van Nederland

De genomineerden van deze editie zijn:

• Campus 013 (Tilburg)
  • Da Vinci College Lammerschans (Leiden)
  • Kiem Montessori (Amsterdam)
  • Stanislas Beweeg vmbo-mavo (Rijswijk)

De scholen die strijden om de titel Sportiefste VO-School van Nederland zijn voorbeeldscholen op het gebied van inspirerend beweegbeleid. Zij hebben een innovatief of uitmuntend sport- en beweegaanbod. Daarmee stimuleren ze hun vmbo-leerlingen om een actieve en gezonde leefstijl te ontwikkelen. Uiteraard is het aanbod geborgd in het schoolbeleid. De deelnemende scholen zijn vanzelfsprekend in het bezit van het themacertificaat Bewegen en sport en mogen zich daarmee een Gezonde School noemen.

Speciale vmbo-editie Sportiefste VO-School van Nederland

Dit jaar heeft de organisatie gekozen voor een speciale vmbo-editie van de verkiezing Sportiefste VO-School van Nederland, omdat deze leerlingen vaak achterblijven in sport- en beweeggedrag ten opzichte van andere jongeren in het voortgezet onderwijs. Daarom is de organisatie op zoek gegaan naar voorbeeldscholen die juist voor deze doelgroep het verschil maken.

Finale Sportiefste VO-School van Nederland

Op 19 april strijden de genomineerde scholen om de titel Sportiefste VO-school van Nederland 2023 in sportcampus Zuiderpark in Den Haag. Alle genomineerde scholen presenteren op deze feestelijke dag hun school in een video en de leerlingen verzorgen een podiumpresentatie voor alle aanwezigen. Daarna volgt een sportief programma voor de leerlingen en uiteindelijk de prijsuitreiking. Deze finaledag wordt tegelijkertijd georganiseerd met de landelijke studiedag van de KVLO. Daardoor kunnen de genomineerde scholen hun inspirerende verhaal ook delen met sport- en beweegprofessionals, andere scholen, studenten, beleidsambtenaren sport en andere belangstellenden.

Het traject tot aan de finale

De jury zal voorafgaand aan de prijsuitreiking op 19 april een bezoek brengen aan de genomineerde scholen. Tijdens het bezoek krijgen de juryleden een rondleiding en zullen ze vragen stellen aan de schoolleiding, de docenten lichamelijke opvoeding, andere personeelsleden en daarnaast ook drie leerlingen van de school.

Prijzen Sportiefste VO-School van Nederland

De winnende school mag zich niet alleen Sportiefste VO-School van Nederland noemen, maar krijgt ook een prijs mee. Ook de andere finalisten gaan niet met lege handen naar huis. In totaal wordt er namelijk 11.000 euro aan prijzen uitgereikt. Deze worden in de vorm van waardecheques beschikbaar gesteld door de drie grote leveranciers van sport- en spelmaterialen van Nederland: Bosan Sport, Janssen-Fritsen en Nijha.

Andere edities verkiezing Sportiefste School van Nederland

Niet alleen scholen in het voortgezet onderwijs kunnen meedoen aan de verkiezing Sportiefste School van Nederland. Er zijn ook edities voor scholen in het basisonderwijs, speciaal (basis)onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs. Zo is in 2022 CBS Centraal Bureau voor de Statistiek (Centraal Bureau voor de Statistiek) Het Lichtpunt uit Rhoon verkozen tot Sportiefste Basisschool van Nederland. En SO de Hertog werd de winnaar van de verkiezing Sportiefste SO-School van Nederland. Meer informatie over de verschillende edities is te lezen op Kvlo.nl/sportiefsteschool.