Promotiebeeld van Smokefree Challenge met een juichende docent. De tekst erbij luidt: ' Gaat uw klas de uitdaging aan om niet te beginnen met roken?'

Scholen kunnen zich tot 1 oktober aanmelden voor de Smokefree Challenge. Met deze Gezonde School-activiteit beloven leerlingen van klas 1 en 2 in het voortgezet onderwijs een halfjaar lang niet te roken. De Smokefree Challenge start 1 november. Voor docenten zijn er diverse lessuggesties en aan het einde van de challenge levert de klas een creatieve opdracht in. Daarmee maken de deelnemers kans op een dagje uit of een gezonde activiteit met de hele klas.

Aanmelden voor de Smokefree Challenge

Waarom de Smokefree Challenge

Volgens het Trimbos-instituut, eigenaar van de Smokefree Challenge, heeft 32% van de 16-jarige leerlingen al eens gerookt. Onder 12-jarige leerlingen is dat 4%.  Uit onderzoek blijkt dat hoe jonger leerlingen starten met roken, hoe vaker ze blijven roken. Door deelname aan Smokefree Challenge wordt de negatieve houding die leerlingen in klas 1 en 2 nog hebben ten aanzien van roken verstevigd. Met andere woorden: er wordt langer niet gerookt.

Smokefree Challenge en Gezonde School

De Smokefree Challenge is een van de Gezonde School-activiteiten waarmee scholen in het vo voortgezet onderwijs (voortgezet onderwijs) kunnen werken aan het thema Roken, alcohol- en drugspreventie.

Kijk voor meer informatie en aanmelden op Smokefreechallenge.nl.