Vanaf 1 augustus 2020 moeten alle schoolterreinen rookvrij zijn. Om scholen hierbij te ondersteunen, worden een toolkit en video’s ontwikkeld in opdracht van het ministerie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De toolkit en video’s worden gemaakt door pr-bureau exPRtease in samenwerking met het Trimbos-instituut. Zij zijn voor de ontwikkeling op zoek naar input vanuit de schoolpraktijk.

Heeft u tips en tricks waar andere scholen veel aan kunnen hebben? Of wilt u uw ervaringen delen? Stuur ze dan voor 19 juni in een mail naar danielle@exprtease.nl.

Wilt u uw input delen, maar weet u niet zo goed waar u moet beginnen? Vragen die hierbij kunnen helpen zijn:

• Wat heeft goed gewerkt bij het rookvrij maken van het schoolterrein?
  • Wat zijn jullie tips en tricks voor scholen die de stap naar een rookvrij schoolterrein nog moeten maken?
  • Wat hebben jullie gedaan met de voormalige rokersplek op het schoolterrein?
  • Hoe zijn jullie omgegaan met rokende leerlingen, docenten, conciërges – die het er vast ook moeilijk mee hadden – en ouders?
  • Hoe was het om zelf te handhaven, wat werkte er wel en wat werkte niet in de communicatie richting deze doelgroepen?
  • Deden jullie dit in vaste teams en wie waren/zijn daar onderdeel van?
  • Zijn jullie in gesprek gegaan met de buurtbewoners en wat kwam daaruit?

Voor informatie over het tegengaan van roken op het schoolterrein, kunt u kijken op de themapagina's voor po, vo of mbo.