Decoratieve foto van leerlingen die in de klas een gezonde maaltijd samenstellen

Vanaf vandaag kunnen scholen met leerlingen uit kwetsbare wijken subsidie aanvragen voor het aanbieden van gratis maaltijden. De subsidie is beschikbaar voor scholen in het primair onderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs en kan worden aangevraagd via Schoolmaaltijden.nl. Met de subsidie wil het kabinet ervoor zorgen dat geen enkel kind met een lege maag in de schoolbanken hoeft te zitten. Gezonde School kan scholen helpen om hier een gezonde en duurzame invulling aan te geven.

Door op school maaltijden aan te bieden, kunnen leerlingen meer leren over gezonde voeding. Als ze leren hoe ze gezondere keuzes maken in wat ze eten en drinken, draagt dat bij aan het ontwikkelen en behouden van een gezonde leefstijl. Gezonde School biedt hiervoor handvatten.

Aan de slag met gezond eten en drinken op school

Gezonde School biedt onderwijsprofessionals handvatten voor gezond eten en drinken op school. Meer weten?

Ga naar Gezonde School en eten op school

Een gezonde schoolmaaltijd levert meer op dan alleen een gevulde maag

Een schoolontbijt of -lunch kan bijdragen aan een gezonde basis voor kinderen en jongeren. Het is belangrijk dat kinderen en jongeren alle voedingsstoffen binnenkrijgen die ze nodig hebben om te groeien en leren. Uit onderzoek blijkt dat kinderen gezonder eten en drinken als hun school een gezonde lunch aanbiedt. Leerlingen eten dan meer fruit, groente en bruin- en volkorenbrood en drinken meer melk en water in plaats van suikerhoudende dranken. Door de subsidie voor schoolmaaltijden te gebruiken, kunnen scholen bijdragen aan het opgroeien van een gezonde generatie voor wie gezond en duurzaam eten vanzelfsprekend is.

Gezonde School en eten op school

Gezonde School vindt het belangrijk dat de aangeboden maaltijden gevarieerd en gezond zijn. Het beste is als eten en drinken op school deel uitmaakt van een bredere aanpak, zodat de kans op blijvende gezonde gewoontes het grootst is. Het gaat namelijk niet alleen om een gezond aanbod, maar bijvoorbeeld ook om gezonde keuzes te (leren) maken. Gezonde School adviseert scholen de Gezonde School-aanpak te gebruiken om aan het thema Voeding te werken. Het Voedingscentrum, kennispartner van Gezonde School, biedt richtlijnen voor scholen en inspiratie voor gezonde schoolontbijten en -lunches.

Voedingscentrum helpt bij gezonde duurzame schoolmaaltijd

Een gezonde en duurzame schoolmaaltijd bestaat uit producten die passen in de Schijf van Vijf. Denk daarbij aan volkorenbrood, halvarine, 100% pindakaas, 30+-kaas, fruit en groente. Het Voedingscentrum biedt informatie voor scholen op Voedingscentrum.nl/gezondopschool.