Koning Willem-Alexander gaf vandaag het startsein voor de Koningsspelen met als thema 'water drinken'. Heel toepasselijk opende hij een watertappunt op Christelijke Basisschool De Arke in Lemmer: "Ik drink zelf veel water en moedig iedereen aan ook water te drinken." Vandaag ontbijten veel kinderen samen op school en komen actief in beweging.

Kinderen van basisschool De Arke weten al heel goed hoe je actief beweegt. De school heeft namelijk het Gezonde School themacertificaat Bewegen en sport. Een watertappunt is daarnaast een mooie stap naar het Gezonde School themacertificaat Voeding.  "Met een watertap wordt het voor spelende kinderen veel aantrekkelijker om daar water te drinken en dan snel door te voetballen, in plaats van naar de supermarkt te gaan voor een blikje,” aldus staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid Welzijn en Sport) in de Telegraaf vandaag.

Wilt uw basisschool na het zien van de opening van de Koningsspelen ook een watertappunt? "Het kabinet maakt twee miljoen euro vrij voor openbare waterkranen op schoolpleinen. Staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid) trekt de knip, omdat hij hoopt dat er minder frisdrank door gedronken zal worden. De tappunten, die je ook wel op stadspleinen ziet of in natuurgebieden, kunnen worden aangevraagd door basisscholen. Ze kunnen driekwart van de aanschaf- en installatiekosten vergoed krijgen, naar verwachting zo’n 2000 euro subsidie per kraan." (bron: telegraaf)

Meer weten over de subsidieregeling watertappunt? Kijk op gezondeschool.nl/watertappunt