Illustratieve foto van Maarten van Ooijen tijdens een rondetafelgesprek met leerlingen en schoolmedewerkers

Staatssecretaris Maarten van Ooijen van VWS Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport) bracht maandag een werkbezoek aan Gezonde School. Het werkbezoek vond plaats op Christelijk Lyceum Veenendaal (CLV) en bestond uit een rondleiding en een rondetafelgesprek. “De uitdagingen om de gezonde generatie steeds een stap dichterbij te brengen, zijn groot”, zegt de staatssecretaris, “samen moeten we manieren blijven vinden om die uitdagingen aan te gaan. De vastbeslotenheid waarmee het CLV en ook andere scholen in de buurt voortgang boeken naar een gezondere toekomst voor leerlingen is een inspirerend voorbeeld voor ons allemaal”.

Leerlingen Noortje en Anne-Britt uit 5 vwo Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs) verzorgden samen met de directeur onderwijs en de Gezonde School-coördinator de rondleiding. Op verschillende plekken in de school deelden medewerkers en leerlingen hun ervaringen over hoe de school werkt aan de gezondheid en gezondheidsvaardigheden van leerlingen. Aan bod kwamen onder meer de gezonde kantine, de zorgstructuur, de inzet op diversiteit en tegen discriminatie, nudging van een gezonde leefstijl en de vele sportactiviteiten op de school. CLV besloot al in 2013 Gezonde School te worden, was in 2018 de Sportiefste School van Nederland en heeft de themacertificaten Voeding en Welbevinden van Gezonde School behaald.

Ook voor een school die zoveel aandacht, tijd en energie stopt in gezondheid is het aanpoten in deze tijd.

- Maarten van Ooijen, staatssecretaris Volksgezondheid, Welzijn en Sport

In het DNA

“Het Christelijk Lyceum Veenendaal straalt op allerlei manieren uit dat gezond leven in het DNA van de school zit”, vindt Maarten van Ooijen. “Van een gezonde kantine en veel bewegen, tot aandacht voor gezondheid in de lessen, tot een indrukwekkend aanbod van zorg en ondersteuning voor leerlingen die iets extra’s nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze niet lekker in hun vel zitten. Maar ook voor een school die zoveel aandacht, tijd en energie stopt in gezondheid is het aanpoten in deze tijd. In heel Nederland heeft corona veel impact gehad op het mentale welzijn van leerlingen.”

Perspectieven

Na de rondwandeling volgde een gesprek waarbij verschillende perspectieven rond Gezonde School aan bod kwamen. De staatssecretaris ging in gesprek met onder meer de wethouder volksgezondheid van Veenendaal, de directeur van GGD Gemeentelijke gezondheidsdienst (Gemeentelijke gezondheidsdienst) regio Utrecht en Gezonde School-coördinatoren van basisschool Juul, SBO De Windroos en ROC Midden Nederland. Doel van het gesprek was de staatssecretaris verschillende perspectieven te laten zien rond een gezonde leefstijl op school. Het gesprek ging onder meer over de invloed van armoede, het onjuiste beeld dat werken aan een gezonde leefstijl veel tijd kost, het nut van het bespreekbaar maken van het thema Relaties en seksualiteit en de onmisbare inzet van de Gezonde School-adviseurs van de GGD’en bij het werken aan gezondheidsbevordering via het onderwijs.

- Iris Kummeling, programmamanager Gezonde School

Structureel aandacht

“Het gesprek met verschillende betrokkenen illustreerde weer dat scholen een belangrijke schakel zijn in de keten van de totale gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren”, vertelt Iris Kummeling, programmamanager Gezonde School. “Het is noodzakelijk om daarbij speciale aandacht te hebben voor kinderen en jongeren in kwetsbare situaties. We zijn blij met deze oprechte belangstelling van de staatssecretaris! Het is en blijft ook in de toekomst van belang dat er structureel aandacht is voor de gezondheid van kinderen en jongeren en dat zij goede gezondheidsvaardigheden aangeleerd krijgen. De Gezonde School-aanpak is voor elke school een beproefde werkwijze om daaraan te werken.”

Over Gezonde School

Gezonde School is een programma dat onderwijsprofessionals helpt om een gezonde leefstijl op school vanzelfsprekend te maken. Lees meer over Gezonde School.