Verkiezing Sportiefste School van Nederland 2022

De verkiezing Sportiefste School van Nederland komt er weer aan! Werk jij op een school met vmbo Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) (Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo))-leerlingen en weet jij je leerlingen te motiveren om meer te bewegen? Ben jij trots op het mooie sport- en beweegaanbod op jouw school? Dan kun je het podium pakken en meedoen aan de speciale vmbo-editie van de verkiezing van de Sportiefste V(S)O-school van Nederland 2023.

Deze verkiezing is er niet alleen voor de scholen met sportieve leerlingen. Het is juist ook voor  scholen die álle leerlingen tijdens en/of na de schooldag in beweging proberen te krijgen en daar goed in slagen.

Waarom een speciale vmbo-editie?

Op het voortgezet onderwijs neemt de sportdeelname van jongeren steevast af. Voornamelijk in het vmbo. Uit onderzoek blijkt dat slechts 45,5% van de jongeren in het vmbo aan de beweegrichtlijnen voldoen, terwijl dat percentage onder vwo Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs)’ers 55,1% is. Ook blijkt dat jongeren in het vmbo zo’n 15% minder sporten dan jongeren uit bijvoorbeeld het vwo. En dat terwijl duurzame sportdeelname de persoonlijke, sociale, cognitieve, financiële, fysieke en emotionele waarden stimuleert.

Bewegen en sport stimuleren in het vmbo

Dat de sport- en beweegparticipatie onder jongeren in het vmbo laag is, betekent niet dat deze jongeren negatief tegenover sport- en beweegdeelname staan. Door aan te sluiten bij de (be)leefwereld van jongeren vergroot je de kans op het vinden, bereiken en betrekken van deze doelgroep. Hoe doe je dat als onderwijsprofessional? Het e-book ‘Naar meer sportparticipatie van de jongeren in het vmbo’ biedt inspiratie in de zoektocht naar nieuwe oplossingen om meer jongeren in het vmbo blijvend te laten sporten.

Over de verkiezing Sportiefste School van Nederland

De verkiezing ‘Sportiefste School van Nederland’ wordt georganiseerd door de Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding (KVLO) in samenwerking met NOC*NSF Nederlands Olympisch Comité * Nederlandse Sport Federatie (Nederlands Olympisch Comité * Nederlandse Sport Federatie), Special Heroes Nederland en Kenniscentrum Sport & Bewegen. Doel van deze verkiezing is het waarderen van sportactieve scholen en secties die een buitengewoon goed of innovatief aanbod bewegen en sport hebben voor hun leerlingen. En het inspireren van andere scholen met deze best practices. Inschrijven voor de verkiezingen 'Sportiefste Vo-school van Nederland' en 'Sportiefste Vso-school van Nederland' kan nog tot 1 december 2022. Kijk voor meer informatie op: Kvlo.nl/sportiefsteschool.

Schrijf je in