Op 1 november is de Smokefree Challenge van start gegaan in 250 klassen voor voortgezet onderwijs. Het Scala College is één van de scholen in Nederland die meedoet met de Smokefree Challenge waarbij leerlingen een klassikale niet-roken-afspraak maken. Doel van de Challenge is voorkomen dat jongeren in het voortgezet onderwijs beginnen met roken.

De klas gaat gezamenlijk de uitdaging aan om een half jaar niet te roken. Alle leerlingen van een klas ondertekenen een contract hiervoor. De sociale druk om niet te beginnen met roken wordt daarmee vergroot. Wie het volhoudt, maakt kans op een uitje met de hele klas. Lees meer over de Smokefree Challenge.

Afgelopen jaren zijn al verschillende maatregelen genomen om roken bij jongeren te voorkomen, zoals Rookvrije Schoolterreinen, het verhogen van de leeftijdsgrens voor de verkoop van tabak en de elektronische sigaret en de NIX18-campagne. In 2020 komt er een rookverbod op schoolpleinen.

Roken is ook een belangrijk thema binnen Gezonde School en is onderdeel van het themacertificaat Roken, alcohol en drugspreventie (voortgezet onderwijs) en Roken, alcohol, drugs en gehoorschade (mbo middelbaar beroepsonderwijs (middelbaar beroepsonderwijs)). Om het vignet Gezonde School op dit thema te kunnen behalen, is het hebben van een rookvrij schoolterrein één van de criteria.

Wilt u aan de slag met een Rookvrij Schoolterrein op uw school? Een van onze Gezonde School-adviseurs kan u hierbij helpen!