Decoratieve foto van een tekstballon

De afgelopen weken stonden Nederlandse media vol met berichten over seksueel grensoverschrijdend gedrag. Zo heeft een kwart van de basisscholen te maken online shaming, waarbij naaktfoto's of -video's van leerlingen worden verspreid. Dat bleek uit onderzoek van het KRO-NCRV-programma Pointer en DUO Onderwijsonderzoek & Advies. Daarna kwamen er berichten over misstanden bij talentenshow The Voice of Holland, waarbij onder andere coaches seksueel grensoverschijdende handelingen zouden hebben verricht bij kandidaten. Dit gebeurde naar aanleiding van een aflevering van BOOS.

De vele aandacht voor seksueel grensoverschrijdend gedrag kan veel vragen oproepen, bijvoorbeeld bij leerlingen, studenten, ouders, verzorgers, leraren en andere schoolmedewerkers. Maar hoe bespreekt u onderwerpen als online shaming en grensoverschrijdend gedrag?

Aan de slag

Er zijn veel middelen beschikbaar om seksualiteit op school te bespreken. Gezondschool.nl biedt in samenwerking met Rutgers en Soa Aids Nederland informatie en tips over relaties en seksualiteit voor het primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo. Er zijn bijvoorbeeld erkende Gezonde School-activiteiten beschikbaar, met lesmateriaal om te werken aan onderwerpen als weerbaarheid, omgaan met wensen en grenzen, en seksuele diversiteit. En je kunt er aanwijzingen vinden voor het tijdig signaleren van problemen.

Ook kunnen scholen gebruikmaken van de stimuleringsregeling Gezonde Relaties & Seksualiteit. Scholen die regeling krijgen toegekend, kunnen gebruikmaken van een financiële bijdrage om met de Gezonde School-aanpak te werken aan het thema Relaties en seksualiteit.

Bespreken seksualiteit in de klas

Hoe maakt u het bespreken van seksualiteit met leerlingen normaler? Een veilig klimaat helpt. Op basisschool Aeresteijn in Langeraar stellen de leerlingen geen vragen meer via de vragenbox, maar gewoon waar iedereen bij is. Ook sexting en de gevolgen daarvan komen aan bod. Zo leren leerlingen respect aan voor zichzelf en voor anderen. Lees verder.