Staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport)) heeft vandaag aangekondigd dat roken op schoolterreinen vanaf zomer 2020 voorbij is.  Onderwijsinstellingen moeten uiterlijk augustus 2020 een rookverbod instellen op hun terrein en dat ook handhaven. Doen ze dat niet, dan kunnen ze boetes tot 4.500 euro per overtreding verwachten. Scholen krijgen daarmee met dezelfde aanpak te maken als horecagelegenheden.

Op dit moment heeft het merendeel van de scholen in het primair onderwijs (80%), meer dan de helft van de scholen in het voortgezet onderwijs (62%) en een klein deel van de scholen in het middelbaar beroepsonderwijs (14%) een geheel rookvrij schoolterrein. Over ruim een jaar moeten alle geheel schoolterreinen rookvrij zijn. Het Mulier Instituut laat de stand van zaken zien in de volgende infographic.

Lees meer over rookvrije schoolterreinen op Gezondeschool.nl.