Vandaag doen ruim 100.000 kinderen in heel Nederland mee met Kraanwaterdag. Op deze dag drinken kinderen op school alleen kraanwater en geen gezoete drankjes. Ook krijgen ze les over hoe gezond en duurzaam kraanwater eigenlijk is en maken ze hun eigen favoriete waterdrankje met groenten, fruit en kruiden. Uit onderzoek dit voorjaar blijkt dat ruim 67% van de basisschoolkinderen van hun ouders zoet drinken meekrijgt naar school. In het kader van het Nationaal Preventieakkoord dat staatssecretaris Paul Blokhuis heeft afgesloten met meer dan 70 organisaties kunnen basisscholen sinds kort subsidie aanvragen voor een watertappunt op het schoolplein. De belangstelling voor Kraanwaterdag en de subsidie is groot. Steeds meer scholen stimuleren hun leerlingen om kraanwater te drinken.

Kinderen drinken graag water
Kinderen vinden het niet erg om kraanwater te drinken, zo blijkt uit recent onderzoek van de drinkwaterbedrijven in Nederland. Veel kinderen drinken thuis kraanwater, maar op school niet. Om dit te stimuleren wordt op woensdag 25 september Kraanwaterdag georganiseerd. Op deze dag geven ruim 3600 leerkrachten verspreid door heel Nederland les over kraanwater. Leerlingen mogen op deze dag alleen kraanwater meenemen naar school in een bidon of een hervulbaar flesje. Kraanwaterdag heeft daarmee ook een boodschap voor ouders: geef je kind vaker water mee.

Kraanwater drinken is gezond en duurzaam
Kinderen kunnen zich beter concentreren als ze voldoende water drinken. Water drinken voorkomt hoofdpijn, heeft een positief effect op je reactiesnelheid, kan cognitieve vaardigheden verhogen en houdt je alert. Bovendien bespaar je een hoop plastic en geld door geen flesjes of pakjes drinken te kopen. Marike Bonhof, lid directie Vitens: "De drinkwaterbedrijven vinden het belangrijk om kinderen op een leuke manier te vertellen over de voordelen van kraanwater. Speciaal voor Kraanwaterdag is gezamenlijk een les ontwikkeld voor basisscholen. Daarnaast worden scholen gestimuleerd om leerlingen ook na Kraanwaterdag wekelijks op een vaste dag kraanwater te laten drinken."

Geslaagde samenwerking
Vitens organiseert Kraanwaterdag sinds 2015. Dit jaar was het doel om 750 klassen te laten meedoen. Hiervoor werd samenwerking gezocht met andere drinkwaterbedrijven. Brabant Water, PWN, Oasen, WMD en Waterbedrijf Groningen delen de ambitie van Vitens en sloten zich aan. Zo groeide dit jaar Kraanwaterdag van 500 klassen naar ruim 3600 klassen en wordt Kraanwaterdag voor het eerst landelijk georganiseerd. Marike Bonhof: We zijn trots op deze resultaten en hopen dat er volgend jaar nog meer drinkwaterbedrijven zullen aansluiten."

Subsidieregeling watertappunten
De drinkwaterbedrijven hebben voor Kraanwaterdag ook samenwerking gezocht met Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) en de Gezonde School. JOGG brengt het drinken van kraanwater onder de aandacht bij de scholen in JOGG-gemeenten. Met financiering van staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport)) stimuleert

Gezonde School het drinken van kraanwater met een nieuwe subsidieregeling voor watertappunten. Basisscholen kunnen een financiële tegemoetkoming krijgen voor een watertappunt op het schoolplein. Bij deze subsidieregeling krijgt een school 75% van de kosten vergoed met een maximum bedrag van in totaal €2.000,- per schoollocatie. De vergoeding is voor de aanschaf, aanleg en het onderhoud van het watertappunt. Inmiddels hebben zich 200 scholen aangemeld voor de subsidieregeling. Tot 14 oktober kunnen scholen zich nog inschrijven via mijngezondeschool.nl.

Start Kraanwaterdag in Apeldoorn
Kraanwaterdag 2019 wordt op woensdagochtend 25 september om half 9 feestelijk afgetrapt op Basisschool De Diamant Het Rooster in Apeldoorn. De leerlingen worden bij de start van de ochtend ontvangen door schooldirecteur Mark ter Horst en Vitens directielid Marike Bonhof. Daarna geeft staatssecretaris Paul Blokhuis het startsein voor de Kraanwaterdag-les. Voor de leerlingen van groep 7 en 8 is het extra spannend. Zij krijgen deze ochtend een bijzondere meester voor de klas. Willem Voogd, bekend van MEES KEES en het VPRO-programma De Proefkeuken doet met de leerlingen een interactieve quiz en maakt bijzondere waterdrankjes met ze. Benieuwd naar Kraanwaterdag en de les van Willem Voogd, kom dan op woensdag 25 september naar basisschool De Diamant Het Rooster in Apeldoorn.

Over Kraanwaterdag
Voldoende water drinken draagt bij aan een gezonde levensstijl. Nergens ter wereld is de kwaliteit van het drinkwater zo hoog als in Nederland. Om kinderen hiervan bewust te maken en ze te vertellen waarom kraanwater drinken een gezonde en duurzame keuze is, organiseren de Nederlandse drinkwaterbedrijven Vitens, Brabant Water, PWN, Oasen, Drinkwaterbedrijf Groningen en WMD gezamenlijk Kraanwaterdag.